به لحاظ ظاهری ورودی غارها عموما به شکل ذوزنقه است اما طول و عرض داخلی آن یکسان نیست. مشابه این دخمه ها در نقاط دیگر استان بوشهر دیده شده که یکی از نمونه های آن می توان به گورستان صخره ای سیراف اشاره کرد.

چهل خانه غاری دیدنی در بوشهر

به گزارش سلام نو، در میان رشته کوه های مجاور رود شاپور، نزدیکی روستاهای شمال شرقی شهرسعدآباد (روستای زیراه)، دخمه هایی در دل کوه کنده شده اند. همانطور که از نام جاذبه پیداست در این مکان ۴۰ غار یا اتاقک وجود داشته که بر اثر عوامل طبیعی فرسایش و سیل تعدادی از آن ها از بین رفته اند و در حال حاضر فقط ۲۳ اتاقک باقی مانده است.

غار های استان بوشهر

به لحاظ ظاهری ورودی غارها عموما به شکل ذوزنقه است اما طول و عرض داخلی آن یکسان نیست. در دخمه های بزرگتر آن، برای جلوگیری از ریزش ستون هایی از جنس خود صخره وجود دارد. دخمه های جالب اما مخوف از داخل به یکدیگر مرتبط اند وعلاوه بر این ویژگی ها پله هایی برای با استفاده از سنگ و گل ساخته شده تا راهی برای پایین آمدن وجود داشته باشد.

جاذبه های بوشهر

مشابه این دخمه ها در نقاط دیگر استان بوشهر دیده شده که یکی از نمونه های آن می توان به گورستان صخره ای سیراف اشاره کرد. بر اساس نوشته ها گروهی معتقدند که اتاقک ها کاربرد هایی از جمله : معبد میترا، آسایشگاه، محل نگهداری متهمان سیاسی و محل نگهداری بیماران لاعلاج و... بوده اما دلیل محکم تر وجود این سازه ها عقاید مردم بومی این منطقه است که پیروان دین زرتشت هستند.

غار چهل خانه

از نظر زرتشتیان آب، خاک، باد و آتش مقدس هستند و در نتیجه اجساد مردگان خود را در معرض این عوامل قرار نمی دهند و بجای دفن یا مومیایی و... اجساد را در دخمه هایی در دل صخره ها قرار می دهند.

منبع: گردشگری ۷۲۴  

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید