قلعه‌ی فورگ دارای بخش هایی مانند آب انبار، حصار قلعه، محل زندگی خدمه، کوره آجرپزی، انبار مهمات می باشد که برج های مدور و حصار قلعه، پیرامون آن را فراگرفته است.

فورگ قلعه‌ای در دامنه کوه‌های بیرجند

به گزارش سلام نو، روستای فورگ از مناطق ییلاقی خراسان جنوبی بشمار می آید و در دامنه ی کوه مومن آباد قرار گرفته است. بافت فورگ قدیمی بوده و از کهن ترین روستاهای شهرستان درمیان محسوب می شود. این روستا دارای آب و هوای سرد و کوهستانی می باشد و در پیرامون قلعه ی بزرگ، بر روی کوه ایجاد شده است. ساخت قلعه توسط میرزا بقاخان آغاز شد و توسط پسرش میرزا رفیع خان به پایان رسید، این قلعه را با نام  قلعهٔ میرزا رفیع خان و قلعه ی فورگ (بدلیل قرار گیری در میان روستای فورگ) می شناسند. قلعه فورگ ۱۲فرسنگ با شهر بیرجند فاصله داشته و باغ ها و درختان بسیاری دارد.

قلعه فورگ

قلعه ی فورگ دارای بخش هایی مانند آب انبار، حصار قلعه، محل زندگی خدمه، کوره آجرپزی، انبار مهمات می باشد که برج های مدور و حصار قلعه، پیرامون آن را فراگرفته است. بالای برج ها و حصار ها را جهت دفاع از قلعه و دیدبانی، به صورت کنگره دار طراحی کرده اند. مصالح بکار رفته در ساخت این قلعه ساروج، گچ، سنگ، خشت، آجر و آهک می باشد و به علت قرار گیری آن در میان فورگ موجب شهرت روستا شده است.

خراسان جنوبی

از ویژگی های منحصر به فرد روستای فورک می توان به معماری کوهستانی و پلکانی، کوچه های تنگ، ایوان، ساباط های بیشمار و ... اشاره کرد. شغل اکثر ساکنین روستا کشاورزی، باغداری بوده و عده ای نیز به شغل دامداری هم مشغول هستند. زرشک مهمترین محصول روستا می باشد. این اثر جزو آثار به ثبت رسیده ی ملی ایران است.

منبع: گردشگری ۷۲۴  

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید