فلافل یکی از انواع غذاهای بسیار محبوب و ارزان قیمت در سراسر جهان است که در میان مردم کشور عزیزمان ایران هم از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است.

فلافل را به سبک آبادانی درست کنید

به گزارش سلام نو، زمانی که اسم آبادان را بر زبان می آوریم، عینک ریبن، رود کارون، نخلستان های خرما، غذاهای تند و خوش طعم جنوبی و... را به یاد می آوریم اما از میان غذاهای این خطه، فلافل اولین نامی است که به ذهن خطور می نماید. غذایی ساده اما بی نهایت خوشمزه، محبوب و لذیذ که آبادانی ها آن را تند درست نموده، در سطح شهر آبادان می توانید دکه های مختلفی را ببینید که در مقابل چشمان شما فلافل درست نموده، سینی های بزرگ نان، گوجه، کاهو و خیارشور را در آن قرار داده تا برای مردم سطح شهر، گردشگران و مسافران، ساندویچ های خوشمزه فلافل آبادان را تهیه نمایند.

طرز تهیه فلافل آبادانی اصل

مواد لازم برای تهیه فلافل آبادان

سیب زمینی:۱ عدد

پیاز متوسط: ۱ عدد

نخود: ۳ پیمانه

سیر: ۳ حبه

ادویه (پودر زیره، نمک، زردچوبه، فلفل): به مقدار لازم

نعناع خشک: به مقدار لازم

طرز تهیه فلافل آبادانی اصل

طرز تهیه فلافل آبادان

نخودها را به خوبی شسته تا خاک نداشته و تمیز شود. حال نخودها را در کاسه بزرگ پرآب ریخته، چند روز مهلت دهید تا حسابی خیس خورده، نرم شده و نفخ آنها کاملا گرفته شود. در طی این چند روز باید مرتبا و هرچند ساعت، آب نخودها را عوض نمایید تا نخودها بو نگرفته و خراب نشود. پس از چند روز که نخودها نرم شد، آنها را درون صافی یا آبکش بریزید تا آب آنها خارج شود.

حال سیب زمینی، پیاز، سیر و نخودها را درون چرخ گوشت ریخته، تمامی مواد را دو مرتبه چرخ نمایید تا کاملا مخلوط، یکدست و بافتی منسجم پیدا نماید. حال تمامی ادویه ها را به همراه کمی نعنا خشک (برای بهتر شده طعم و عطر فلافل) به آنها اضافه نموده، به خوبی ورز دهید تا به خوبی مخلوط شده، ادویه ها به خوبی با تمامی مواد ترکیب شود.

اکنون باید به مواد فرصت استراحت دهید تا بافت آن قوام بهتری یافته، مزه و عطر و طعم آن نیز کاملا یکدست شود. برای این منظور کاسه حاوی مواد خود را با نایلون یا درب پوشانده، به مدت حداقل ۳۰ دقیقه در یخچال قرار دهید، پس از این مدت زمان، مواد بافتی منسجم و سفت پیدا می نماید.

تابه ای را روغن کرده، بر روی حرارت قرار دهید تا کاملا داغ شود. (میزان روغن باید در حدی باشد که فلافل ها درون آن غوطه ور باشند) حال با استفاده از قالب مخصوص فلافل یا قاشق از مواد برداشته، درون روغن داغ، سرخ نمایید. زمانی که دو طرف آنها به خوبی سرخ شدند، آنها را روی دستمال نخی قرار دهید تا روغن اضافی آنها گرفته شود.

فلافل های خوشمزه شما آماده است، می توانید به همراه کاهو، گوجه، خیارشور و سس مخصوص آن، ساندویچ خوشمزه خود را نوش جان نمایید.

طرز تهیه فلافل آبادانی اصل

مواد لازم برای تهیه سس فلافل آبادان

رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری

سرکه: ۱/۴ پیمانه

پودر انبه: ۲ قاشق غذاخوری                                        

نمک و فلفل: به میزان لازم                                                   

آب: به میزان لازم                                                     

طرز تهیه سس فلافل آبادان

تمامی مواد قید شده در بالا را درون ظرف کوچکی ریخته، بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا به آرامی بجوشد. زمانی که به غلظت مناسب رسید و خامی رب گوجه فرنگی گرفته شد، سس شما آماده است.

متناسب با سلیقه خود می توانید کمی روغن (۱ قاشق غذاخوری) هم به آن اضافه نمایید.

طرز تهیه فلافل آبادانی اصل

نکات مهم تهیه فلافل آبادان

با توجه به این که فلافل ها موقع سرخ شدن باید در روغن غوطه ور باشند، بهتر است در ظرفی کوچک سرخ نمایید تا میزان کمتری از روغن مصرف شود. اگر می خواهید طعم فلافل  آبادان اصل را تجربه نمایید، میزان فلفل آن را بیشتر نمایید. می توانید به جای نعناع خشک، از سبزی جعفری نیز استفاده نمایید. همچنین استفاده از پودر تخم گشنیز در کنار سایر ادویه ها، طعمی خوش به فلافل شما خواهد داد.

در صورتی که مراحل را به درستی انجام داده باشید، قوام خمیر شما خوب خواهد بود اما در صورتی که احساس نمودید خمیر انسجام کافی را ندارد، کمی آرد نخودچی و یک تخم مرغ را برای افزایش قوام و انسجام آن می توانید به مواد خود اضافه نمایید.

طرز تهیه فلافل آبادانی اصل

خواص نخود

نخود دانه مقوی و پرانرژی بوده، برای درمان چین و چروک پوستی، درمان عفونت قارچی، تقویت و رشد مو، درمان شوره سر، کاهش وزن و لاغری، سلامت زنان باردار، پیشگیری از سرطان، کاهش کلسترول، سلامت استخوان و ... مفید است.

یک فنجان نخود دارای این مقدار ترکیبات و مواد ضروری بدن می باشد:

اسید فولیک: ۷۱ %

آهن: ۲۶ %

پروتئین: ۵ گرم

کالری: ۲۶۸

فیبر رژیمی: ۵ گرم

فسفر: ۲۸ %

منگنز: ۸۴ %

روی: ۱۷ %

چربی: ۲ گرم

مس: ۲۹ %                                                 

 منبع: گردشگری ۷۲۴

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید