ساختمان عمارت شامل سه طبقه، که طبقه اول اتاق های مخصوص خدمه، آب انبار، آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی دور تا دور حیاط ساخته شده بود آنچه که حیاط را زیباتر کرده بود حوض وسط آن بود.

آیا از عمارت گلشن دیدن کرده‌اید؟

به گزارش سلام نو، در کنار دیگر عمارت های شهر بوشهر، (عمارت کوتی، امیریه، دهدشتی، تنگستانی و کلاه فرنگی) عمارت گلشن هم وجود دارد که در خیابان ساحلی، شمالی ترین نقطه شهر بوشهر، در محله بهبهانی با فاصله ۱۰ کیلومتر تا خلیج فارس واقع شده است. قدمت این عمارت قدیمی به دوره قاجار، بیش از ۱۷۰ سال پیش برمی گردد.

محله بهبهانی

عمارت گلشن با مساحت ۱۲۳۰مترکه از این مقدار حدود ۱۰۴۰متر آن ساخته شده ، متعلق به شخص تاجری به نام آقای گلشن است که کاربرد مسکونی و تجاری داشت؛ پس از مدتی توسط آقای مهربان خریداری شد اما نام عمارت همچنان براساس صاحب اولیه خود (عمارت گلشن) باقی مانده است.

ساختمان عمارت شامل سه طبقه، که طبقه اول اتاق های مخصوص خدمه، آب انبار، آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی دور تا دور حیاط ساخته شده بود آنچه که حیاط را زیباتر کرده بود حوض وسط آن بود. در طبقه دوم و سوم هم محلی برای سکونت، پذیرایی از مهمان و اتاق مخصوص انجام امور تجاری در نظر گرفته شده بود. به جهت وزیدن باد از سمت شمال در قسمت شمالی ساختمان (طبقه سوم) اتاق ساخته نشده تا باد به راحتی در جریان باشد.

عمارت گلشن بوشهر

اداره میراث فرهنگی بوشهر در سال ۱۳۶۵ عمارت گلشن را خریداری کرد و از آن سال به بعد توسط میراث فرهنگی حفظ و اداره می شد. از جمله اقداماتی که میراث فرهنگی درباره این بنا انجام داد مرمت قسمت های مختلف مانند تعویض درب و پنجره های از جنس چوب که به مرور زمان پوسیده شده، تعویض چوب های چندل که در پوشش سقف به کاررفته، سنگ کاری کف اتاق ها و حیاط، تعمیر نرده های کنار راهرو طبقات بالا و پاکسازی دیوار بیرونی با نمای سفید که زیبایی به عمارت بخشیده است. در سوم اسفندماه ۱۳۷۷ پس از ۱۲ سال تلاش میراث فرهنگی، عمارت گلشن، با کاربرد اداری فرهنگی به شماره ۲۲۱۰ ثبت آثار ملی شد.

 منبع: گردشگری ۷۲۴

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید