به لحاظ موقعیت مکانی این بنا در مرکز شهر در خیابان جاده ساحلی واقع شده که از شمال به محله یهودی ها، از شرق به محله عرب‌ها، از جنوب به محله کوتی ها و از غرب بنای ساخته شده ای نیست وبه دریا ختم می شود.

آشنایی با عمارت امیریه دارالحکومه بوشهر

به گزارش سلام نو، عمارت تاریخی امیریه در سال ۱۳۱۷ هجری قمری توسط حکمران بنادر و جزایر خلیج فارس، شخصی به نام احمد خان دریا بیگی احداث کردید. حدود ۲ سال ساخت بنای عمارت طول کشید و در نهایت در سال ۱۳۱۹ هجری قمری ساخت آن به پایان رسید و آماده استفاده شد.

احمدخان دریابیگی

عمارت امیریه ابتدا دارالحکومه بوشهر بود که بعد از تخریب بنای چهاربرج از شخصی به نام جمشیدیان که تاجری بوشهری بود خریداری شد. به لحاظ موقعیت مکانی این بنا در مرکز شهر در خیابان جاده ساحلی واقع شده که از شمال به محله یهودی ها، از شرق به محله عرب ها، از جنوب به محله کوتی ها و از غرب بنای ساخته شده ای نیست وبه دریا ختم می شود.

پس از حدود ۱۰۰ سال  در سال ۱۳۷۶ شمسی عمارت امیریه به موزه مردم شناسی بوشهر تبدیل شد و ۲ سال بعد یعنی در سال ۱۳۷۸ شهرداری بوشهر اقدام به بازسازی عمارت بجا مانده از دوره قاجار کرد. پس از آن در نوزدهمین روز از اردیبهشت ماه ۱۳۷۸ این جاذبه تاریخی با شماره ۲۳۱۹ به فهرست آثار ملی پیوست.

دارالحکومه بوشهر

همان طور که در ظاهر مکان پیداست، ساختمان ۲ طبقه دارد که در هر طبقه ۱۰ اتاق در کنار هم قرار گرفته اند. همچنین یک اتاق بزرگ دنج در دو طبقه با چشم اندازی چشم نواز رو به دریا دارد که گفته شده کاربرد اتاق پذیرایی مهمان یا اتاق کنفرانس دارد.

میراث دوره قاجار

اتاق هایی که دور تا دور ساخته شده، حیاط عمارت که در مرکز ساختمان قرار گرفته را احاطه کرده اند. درب هلالی اتاق ها از جنس چوب است که پنجره های کوچک روی آن خودنمایی می کندو به نورگیری و دید بهتر کمک می کند. از دیگر تزیینات بنا گچبری هایی است که در ستون ها و دیوارها به چشم می خورد.

 منبع: گردشگری ۷۲۴

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید