این بنا که میراثی از زمان قاجار می باشد از سنگ های آهکی به همراه گچ ساخته شده اند و جنس درها و پنجره های آن از چوب درخت ساج جنگلی است که بالای همه ی درهای هلالی با شیشه های رنگی تزیین شده است.

موزه ساحلی جاذبه‌ای بی‌نظیر در بوشهر

به گزارش سلام نو، یکی از جاذبه های فرهنگی و تاریخی استان بوشهر، موزه مردم شناسی این شهر است. موزه مردم شناسی از ابتدا کاربرد موزه را نداشت بلکه ساختمان بلدیه یا همان شهرداری بود که توسط شهردار آن زمان، آقای سیادت بنا شده بود. مدتی بعد توسط شخصی به نام طاهری خریداری شد که از آن پس به عمارت طاهری معروف شد.

بنایی به قدمت قاجار

این بنا که میراثی از زمان قاجار می باشد از سنگ های آهکی به همراه گچ ساخته شده اند و جنس درها و پنجره های آن از چوب درخت ساج جنگلی است که بالای همه ی درهای هلالی با شیشه های رنگی تزیین شده است؛ همچنین سقف از چوبی به نام چندل یا صندل پوشیده شده است.

عمارت قدیمی طاهری پس از مدتی در اختیار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرارگرفت و به عنوان موزه مردم شناسی بوشهر قدمی در آشنایی با آداب و رسوم مردم این شهر برداشت.

آداب و رسوم مردم بوشهر

بنای موزه مردم شناسی در دوطبقه و یک نیم طبقه شامل ۱۰ اتاق است.  در هر قسمت جداگانه آداب مربوط فضای خاصی را نشان می دهد؛ طبقه دوم چند نمونه از مشاغلی که در بازار بوشهر موجود بوده( از جمله آهنگری، خیاطی، فروش صنایع دستی و... ) ، نمونه چینش یک خانه اصیل بوشهری و ابزارهای موسیقی سنتی مخصوص جنوب به نمایش گذاشته شده است همچنین در بالکن و راهرو این طبقه صنایع دریایی و آبزیان این منطقه دیده می شوند. در حیاط مجموعه وسایل کشاورزی و ماکت هایی از لنج ها وشناورهای دریایی در معرض دید است. نقشه های هوایی، ماکت محله مکان های قدیمی شهر، وسایل مربوط به روش تامین آب در گذشته در اتاق آب، لوازم منزل از دوره قاجار و وسایل پخت و پز در اتاق مطبخ یا همان آشپزخانه، نحوه برگزاری مراسم عروسی در اتاق به اصطلاح حنابندان در طبقه اول به چشم می خورد.

خانه اصیل بوشهری

این مکان جذاب در بافت قدیمی شهر، در محله بهبهانی، خیابان ساحلی بوشهر، در محل عمارت طاهری سابق، دایر است و عموم علاقمندان می توانند جهت بازدید به این مکان مراجعه کنند.

 منبع: گردشگری ۷۲۴

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید