مملیکا؛ بلاگر، راهنمای سفر و جهانگرده. اون کشورهای مختلفی رو در چهار قاره دنیا دیده، بهشون سفر کرده و تورهای متفاوتی رو درشون طراحی و اجرا کرده. مملیکا لیسانس مکانیک داره و سال‌ها در صنعت نفت و گاز ایران مشغول بوده تا این‌که در سال ۹۵ تصمیم می‌گیره استعفا بده و به علاقه‌اش یعنی سفر بپردازه. مملیکا ماجراجو هست و از تجربه‌های خاص و جدید استقبال می‌کنه. اون در سفری به بوشهر جذاب، از این استان و جاذبه‌هاش می‌گه. با ما همراه باشید تا با روایت این ایرانگرد و جهانگرد، بیشتر از بوشهر بدونیم.

روایت مملیکا از کوه نمک جاشک، جاذبه‌ای شگفت‌انگیز در استان بوشهر

سلام نو – سرویس گردشگری: مملیکا از علاقه‌ای که به دیدن بوشهر داشته می‌گه و در ادامه به یکی از جاذبه‌های طبیعی و بی‌نظیر استان با نام «کوه نمک جاشک» اشاره می‌کنه که اون‌طور که باید و شاید ازش مراقبت نشده. این پدیده شگفت‌انگیز، یک جاذبه‌ی منحصر به فرده که درون خودش غار، آبشار، چشمه و دودکش‌های نمکی داره. گنبد یا کوه نمکی جاشک عنوان بزرگ‌ترین گنبد نمکی ایران رو داراست و در خاورمیانه هم شهرتی پیدا کرده: "همیشه دوست داشتم استان بوشهر رو ببینم اما فرصتش نمیشد. داستان از پنج سال پیش شروع میشه که استعفا داده بودم و از سفر هند برگشتم و تصمیم گرفتم سه هفته ایرانگردی کنم. مسیر اصفهان شیراز بوشهر بندر عباس چابهار رو انتخاب کرده بودم که بتونم کلی جاهای دیدنی رو ببینم. دی ماه سال ۹۵ بود. اما تو شیراز گیر کردم و بعدش رفتم قشم و هرمز خلاصه که جور نشده بود. اینجایی که عکس گرفتم کوه نمک جاشک هست بین بوشهر و کنکان در مسیر عسلویه. برام عجیب بود که ورودیه نداشت و رایگان میشد بازدید کرد و البته که به این دلیل چه آسیب‌هایی که ندیده قبلا. ظاهرا در گذشته حتی نگهبان هم نداشته ولی الان بدون اجازه نمیشه بازدید کرد و حتما لیدر محلی باید داشته باشید."

روایت مملیکا از کوه نمک جاشک، جاذبه‌ای شگفت‌انگیز در استان بوشهر

کوه نمک جاشک یک اثر طبیعی ملی ثبت شده هست که چشم‌اندازهای زیبا و بکری رو داره و بین دو شهرستان دیر و دشتی قرار گرفته. این کوه نمکی وسعتی حدود ۳۶۶۶ هکتار داره و قله‌ی اون ۱۳۵۰ متر بالاتر از سطح دریاست. مملیکا که خودش راهنمای سفره، طی گشت‌وگذاری که در این منطقه داشته، به اهمیت حضور راهنمای محلی اشاره می‌کنه: "اینکه لیدر محلی داشته باشید چند تا مزیت داره. اول که در منطقه اشتغال زایی میشه. دوم کوه بزرگی هست و شما گم نمیشید. سوم اینکه از وقتتون بهتر استفاده میکنید و جاهای قشنگی میرید. چهارم اینکه به خاطر نا بلد بودن و اشنا نبودن با اصول بازدید به اینجا آسیب نمیزنید، به هر چیزی دست نمیزنید و اجازه پیدا نمیکنید چیزی از اینجا ببرید. پنجم اینکه با دادن هزینه باعث نگهداری بهتر اینجا میشید. اگر شما هم طرفدار این چیزا بشید به صورت قانون میشه و جلوی سو استفاده گرها گرفته میشه. درسته که باید هزینه بدیم، اما در بلند مدت به نفع همه هست. اینکه هر کسی یه تکه از کوه ببره خونه که نمیشه. با پست اموزشی و توصیه و اینا هم همه چیز کامل درست نمیشه. بیاید پول بدیم ولی ازشون خدمات هم بخوایم. جای قشنگیه اینجا و حتی میتونه ثبت جهانی هم بشه. هر جایی از ایران که ثبت جهانی بشه به نفع کل ایران هست چون گردشگر میاد و ممکنه جاهای دیگه هم بره، خرید کنه و دوستی‌ها شکل بگیره و دیدگاه دنیا به ایران هم تغییر مثبت کنه."

روایت مملیکا از کوه نمک جاشک، جاذبه‌ای شگفت‌انگیز در استان بوشهر

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید