مقامات دولتی بارها در ماه‌های گذشته اعلام کرده‌اند که تغییر قیمت بنزین نه در دستور کار دولت است و نه در دستور کار مجلس و امسال خبری از تغییر قیمت بنزین نیست.

ماجرای حذف یارانه بنزین / قیمت بنزین چه زمانی گران می‌شود؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، قرار بود یارانه بنزین به جای خودرو به کد ملی افراد پرداخت شود اما حالا طرح «واریز یارانه بنزین به حساب هر ایرانی» از اولویت خارج شده است.

این گفته احسان خاندوزی به این معناست که تغییری در قیمت بنزین و یا سهمیه ماهانه خودروها ایجاد نمی‌شود و همه چیز مانند روال سابق است.

یعنی سهمیه ۶۰ لیتری خودروهای شخصی مانند گذشته واریز شده و قابل برداشت است و قیمت آن مانند گذشته لیتری ۱۵۰۰ تومان است. قیمت بنزین آزاد هم همچنان سه هزار تومان است.

اما برخی از مردم از این خبر اینگونه برداشت کرده‌اند که یارانه بنزین حذف شده و احتمالا قیمت بنزین تغییر می‌کند. همین ماجرا سبب شده که در برخی از جایگاه‌های سوخت، صف تشکیل شود و مردم برای سوخت‌گیری جمع شوند. چراکه از این خبر اینگونه استنباط شده بود که احتمالا قرار است یارانه بنزین حذف شود.

این مساله در حالی است که شب گذشته سهمیه خودروها به مانند گذشته به کارت سوخت افراد واریز شد و نه سهمیه تغییری داشته و نه قیمت بنزین آزاد و سهمیه‌ای.

از طرف دیگر، مقامات دولتی هم بارها در ماه‌های گذشته اعلام کرده‌اند که تغییر قیمت بنزین نه در دستور کار دولت است و نه در دستور کار مجلس و امسال خبری از تغییر قیمت بنزین نیست.

کدام سهمیه بنزین حذف شد؟

آنچه وزیر اقتصاد به آن اشاره کرده به طرح جدید دولت بر می‌گشت که از سال گذشته در جزیره کیش اجرا شد. بهمن و اسفند سال گذشته طرح آزمایشی پرداخت سهمیه بنزین به کد ملی به جای خودرو در جزیره کیش اجرا شد. در این طرح قرار بود سهمیه بنزین همه خودروها حذف شود و به جای آن، ماهانه ۲۰ لیتر سهمیه بنزین به کد ملی پرداخت شود.

این طرح از بهمن ماه سال گذشته در کیش اجرا شد و قرار بود در قشم هم اجرا شود و در صورت موفق بودن طرح و برطرف شدن ایرادات و اشکالات آن، اجرای طرح به کل کشور تعمیم داده شود.

اما حالا وزیر اقتصاد از توقف این طرح بنزینی خبر داده. اما دلیل خاندوزی این نیست که طرح با مشکلات و موانع مختلف مواجه است. او گفته طرح تخصیص بنزین به افراد به جای خودرو، موقتا متوقف شده «تا دولت در مورد سیاست‌های اولویت‌دار تصمیم‌گیری کند و بعد پرونده جدید باز شود.»

قیمت بنزین چه زمان گران می‌شود؟

از ابتدای امسال چندین و چند بار مساله افزایش قیمت بنزین مطرح شده بود. موضوعی که سبب شده هم وزیر نفت و هم سخنگوی دولت بارها در خصوص آن توضیحاتی را به مردم و رسانه‌ها بدهند. در آخرین مورد، سخنگوی دولت درباره افزایش قیمت بنزین گفت: من از ابتدای امسال چندین و چند بار ماجرای افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرده‌ام و تا اطلاع ثانوی یک تکذیبیه درباره قیمت بنزین از من داشته باشید.

مساله دیگری که در یکی دو هفته گذشته درباره بنزین خبرساز شده بود ماجرای حذف کارت‌های سوخت جایگاه‌ها بود. اما این خبر هم با واکنش وزیر نفت مواجه شد و او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شایعات افزایش قیمت گازوئیل و یا پرداخت سهمیه بنزین براساس کد ملی صحت دارد، گفت: بنده و همکارانم طی مصاحبه های متعدد هرگونه افزایش قیمت حامل های انرژی را تاکنون تکذیب کرده ایم. افزایش نرخ بنزین، نفت و گازوئیل به هیچ عنوان در دستور کار وزارت نفت و دولت قرار ندارد و طرح پایلوت کیش در مورد بازتوزیع یارانه‌هاست که در یک محدوده کوچک در حال ارزیابی است.

کد خبرنگار: ۱۴
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید