این روزها در بازار استان گیلان و مازندران حال و هوای جدیدی به راه افتاده تا جایی که خواربار فروشان و برنج فروشان این دو استان، برنج کشت دوم را از کیلویی ۱۰۵ تا ۱۳۴ هزار تومان قیمت گذاری کرده اند.

افزایش عجیب و غریب قیمت برنج در بازار!

به گزارش سلام نو به نقل از اقتصاد ۲۴، متأسفانه دولت سیزدهم علی رغم ادعای سیاست عدالت محور در تنظیم و ثبات قیمت‌ها همچنان در کنترل نرخ مواد غذایی و خوراکی اساسی مردم موفق نبوده است.قیمت برنج از شهریور سال گذشته دقیقاً ابتدای فصل برداشت محصول تا به امروز بیش از ۱۳۰ درصد افزایش نرخ را تجربه کرده است که به دنبال این گرانی تقاضای برنج بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

حالا افزایش عجیب و غریب قیمت برنج در بازار، نه تنها خریداران، بلکه دولت را در تنظیم و ثبات قیمت این محصول پُر تقاضا سردرگم کرده است.اگرچه برخی فعالان این عرصه یکی از دلایل اصلی گرانی برنج ایرانی را، کاهش سطح زیر کشت این محصول می‌دانند، اما دبیر انجمن برنج معتقد است هنوز خشکسالی خود را در زمین‌های برنج نشان نداده و تولید این محصول کاهش نداشته است.

امروز بازار نه به میزان تولید برنج کار دارد نه به حجم تقاضای این محصول! بلکه افزایش قیمت برنج را به بهانه گرانی کالاها بدنبال حذف ارز ترجیحی بهترین توجیه برای مرقون به صرفه بودن فروش این محصول می‌داند.

حال زمان ورود برنج‌های تازه تولید شده به بازار فرا رسیده و مشتریان این محصول در انتظار قیمت‌های جدید هستند.

این روزها در بازار استان گیلان و مازندران حال و هوای جدیدی به راه افتاده تا جایی که خواربار فروشان و برنج فروشان این دو استان، برنج کشت دوم را از کیلویی ۱۰۵ تا ۱۳۴ هزار تومان قیمت گذاری کرده اند.برنج هاشمی درجه یک کیلویی ۱۲۲ هزارتومان، صدری و طارمی محلی کیلویی ۱۰۵ هزا رتومان و برنج نیم دانه به کیلویی ۵۰ هزار تومان رسیده است.رامین میر قربانی بنکدار و برنج فروش گیلانی با توجه به اینکه برنج‌های کشت امسال وارد بازار مصرف شده  گفت: فروشندگان برنج هنوز قیمت نهایی فروش برنج را نمی‌دانند، اما قطعاً با توجه به افزایش هزینه‌های کشت، برنج کوبی، حمل و نقل، انبارداری و سایر هزینه‌های جاری، قیمت برنج از رقم‌های بازار فراتر خواهد رفت.این بنکدار برنج ادامه داد: از شهریور سال گذشته تا امروز به دلیل گرانی بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت برنج، تقاضای خرید این محصول حدود ۶۰ درصد کاهش داشته است. به طوری که اقشار ضعیف جامعه به کل از لیست خرید برنج ایرانی حذف شده اند!وی تأکید داشت: با ادامه روند گرانی در سال جاری احتمال حذف طیف گسترده‌ای از اقشار متوسط جامعه از لیست خریداران برنج ایرانی وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی قیمت برنج به ثبات نسبی می‌رسد؛ گفت: هز رمانی که دولت بتواند جلوی افزایش قیمت‌های افسار گسیخته در سایر بازارها را بگیرد می‌توان امید داشت که قیمت برنج نیز به ثبات می‌رسد چراکه زنجیره تأمین نیازهای سفره مصرف هر فرد در جامعه به هم وابسته است.

میر قربانی ادامه داد: از افزایش کرایه دستگاه‌های شالیکوبی تا نرخ مراحل تبدیل شلتوک به برنج سفید و اجاره کامیون‌های حمل و؛ و در نهایت اجاره بهای انبار و فروشگاه‌های عرضه برنج تماماً بر قیمت نهایی برنج برای مصرف کننده تأثیر گذار است.وی تأکید داشت: خود دولت هم می‌داند که تنها راه کاهش قیمت برنج، ثبات و تنظیم سایرمولفه‌های تأثیر گذار است. اگر دولت قصد افزایش تقاضا در بازار برنج را دارد باید هزینه‌های جانبی تأثیر گذار بر تولید برنج را کاهش دهد.این بنکدار برنج در گیلان گفت: با شرایط موجود در تولید و توزیع احتمال افزایش بیش از ۲۵ درصد قیمت برنج تنها در ماه‌های عرضه برنج‌های کشت امساله وجود دارد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید