این بار هم مثل بیشتر اوقات راننده مقصر است و هیچ قصوری متوجه مسئولانی که دعوت خبرنگاران را بر عهده داشتند و حداقل‌های ایمنی را هم رعایت کردند نیست.

یک سال بعد از مرگ مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی؛ باز هم فقط راننده مقصر است!

سلام نو – محمدعلی صف‌آرا: یک سال از فاجعه واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست در بازدید از دریاچه ارومیه می‌گذرد، فاجعه‌ای که دو خبرنگار در آن کشته شدند و تعداد زیادی از خبرنگاران تا یک قدمی مرگ رفتند. حالا اما به جز راننده اتوبوس هیچ مقصر دیگری برای این فاجعه پیدا نشده و داغ دو نوعروس کشته شده در آن حادثه یعنی مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی همچنان بی‌مرهم و تازه مانده است.

دوم تیر ماه سال ۱۴۰۰ در حالی که اخبار بیشتر روی قطع شدن برق و روی کارآمدن دولت جدید متمرکز بود خبرنگاران محیط زیست به همراه تعدادی عکاس برای سفری یک روزه به دعوت ستاد احیای دریاچه ارومیه و سازمان محیط زیست عازم ارومیه شدند.

جمع حاضر در این سفر مجموعه‌ای از شناخته‌شده‌ترین و موثرترین خبرنگاران محیط زیست ایران بودند. به شهادت حاضران در این سفر خبرنگاران از بعضی از پروژه‌ها مانند تونل در حال ساخت زاب در شرایطی ناایمن بازدید کردند. در نهایت این عدم ایمنی به فاجعه ختم شد و در بازگشت از نقده اتوبوس خبرنگاران به مشکل ترمز برخورد و واژگون شد.

موجی از بهت جامعه، به خصوص جامعه خبرنگاران کشور را برداشت. خبر پشت خبر از درگذشت یا آسیب جدی خبرنگاران می‌آمد و بعد مشخص می‌شد شایعه است. در این میان نام مهشاد کریمی خبرنگار ایسنا و ریحانه یاسینی خبرنگار ایرنا هم به عنوان کشته شدگان ذکر شد، دو نامی که هر چقدر گذشت خبری از شایعه بودن مرگشان مخابره نشد.

تراژدی مرگ مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی وقتی کامل شد که همه متوجه شدند مهشاد کارت‌های عروسی را آماده کرده بود و آماده جشن عروسی بود و ریحانه به تازگی، زندگی جدید را با همسرش آغاز کرده بود.

مردم و به خصوص خبرنگاران آن روزهای سیاه و تلخ را خوب به خاطر دارند، روزهایی تلخ، گزنده و جگرسوز که با بی‌مسئولیتی، بی‌نزاکتی و بی‌توجهی مسئولان محیط زیست تلخ‌تر، گزنده‌تر و جگرسوزتر شد.

چهره، ادبیات و شیوه نشستن عیسی کلانتری در آن روزها از خاطره‌ها پاک نمی‌شود. بی‌توجهی بی‌مثال او به زجه‌ها و فغان‌های خبرنگاران مجروح که از دو همکار جوان خود می‌گفتند از یاد نمی‌رود. سکوت مرگبارش فراموش نمی‌شود.

او البته بعدها بهانه‌های مختلفی آورد تا رفتارهای خود، به ویژه شیوه نشستن متکبرانه و به دور از ادبش را توجیه کند، اما تصاویر دیدار او با مقامات ارشد کشور نشان داد که عیسی کلانتری می‌تواند درست بنشیند و سربه زیر باشد، اما نه از سر ادب و تواضع بلکه از سر کُرنش.

یک سال بعد از فاجعه؛ راننده همیشه مقصر است!

حالا بعد از گذشت یک سال از آن فاجعه دلخراش و کنار رفتن عیسی کلانتری آیا اتفاق خاصی در پرونده واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست افتاده است؟ آنطور که از ظواهر امر پیداست، خیر.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه در آخرین اظهار نظر خود درباره این پرونده گفت: طبق نظر کارشناسان، تقصیر با راننده است و در اینجا براساس نظر کارشناسی برای مسئولین وقت محیط‌زیست قرار منع تعقیب صادر شده است.

این بار هم مثل بیشتر اوقات راننده مقصر است و هیچ قصوری متوجه مسئولانی که دعوت خبرنگاران را بر عهده داشتند و حداقل‌های ایمنی را هم رعایت کردند نیست.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید