سازمان ملل خواستار توقف کامل محاصر نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی همسو با قطعنامه ۱۸۶۰ شورای امنیت شد.

درخواست سازمان ملل از رژیم صهیونیستی برای لغو محاصره غزه

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه عربی۲۱، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در کنفرانسی مطبوعاتی اظهار کرد: امروز پانزدهمین سالروز آغاز محاصره علیه نوار غزه است. به دلیل این محاصره، فقر و افزایش نرخ بیکاری و دیگر عوامل، در حال حاضر زندگی حدود ۸۰ درصد از ساکنان نوار غزه به کمک‌های بشردوستانه متکی است.

نوار غزه از ژوئن ۲۰۰۷ به محاصره اشغالگران درآمد.

دوجاریک در ادامه گفت: بیش از نیمی از جمعیت دو میلیونی ساکن غزه در فقر زندگی می‌کنند و حدود ۸۰ درصد از جوانان این منطقه بیکار هستند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل افزود: فعالان حوزه انسانی و کمک‌های بشردوستانه امسال برای تامین غذا و آب و همچنین خدمات بهداشت و فاضلاب شهری ۱.۶ میلیون تن به مبلغ ۵۱۰ میلیون دلار نیاز دارند و ما تنها ۲۵ درصد این مبلغ را داریم.

او ادامه داد: برنامه جهانی غذا (وابسته به سازمان ملل) نیز برای جبران افزایش قیمت کالاهای اساسی به ۳۵ میلیون دلار نیاز دارد.

دوجاریک در ادامه گفت: مطابق قطعنامه ۱۸۶۰ سال ۲۰۰۹ شورای امنیت، اقدامات بیشتری برای کاهش شدت مشکلات انسانی با هدف نهایی لغو کامل محاصره اعمال شده از سوی اسرائیل در پیش گرفته شده‌اند.

قطعنامه یاد شده که بر توقف فوری درگیری‌ها میان اشغالگران اسرائیلی و فلسطینی‌ها در نوار غزه و ارسال دائم و منظم مواد غذایی برای ساکنان این منطقه از طریق گذرگاه‌های آن تاکید دارد، نهم ژانویه ۲۰۰۹ در شورای امنیت به تصویب رسید.

این مسؤول سازمان ملل تاکید کرد: تنها راه‌حل‌های سیاسی پایدار می‌توانند از فشارها بر مردم غزه بکاهند و باید تلاش‌ها برای تشویق همه گروه‌های سیاسی فلسطین به حصول توافقی سیاسی و تحویل غزه و کرانه باختری اشغالی به یک مرجع فلسطینی قانونی و دموکرات ادامه یابند.

به گفته دوجاریک، آژانس امدادرسانی و کاریابی پناهجویان فلسطینی وابسته به سازمان ملل (آنروا) نیز برای تامین بودجه برنامه غذایی فوق‌العاده خود در غزه تا سپتامبر آینده و رفع نیازهای غذایی ۱.۱ میلیون پناهجوی فلسطینی تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۷۲ میلیون دلار دیگر نیاز دارد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید