آب انبار سردار کوچک به دلیل معماری فوق‌العاده و جنبه‌ی هنری چشم‌نواز خود یکی از میراث تاریخی جذاب ایران محسوب می‌شود که هر ساله تعداد زیادی گردشگر و فرهنگ‌دوست را به خود جذب می‌کند.

آب انبار سردار کوچک میراثی ارزشمند در قزوین

به گزارش سلام نو، یکی از مشهورترین اماکن دیدنی استان قزوین مربوط به آب انبار سردار کوچک می‌باشد که با وجود قرار گرفتن صفت "کوچک" در نام آن، نسبتا بزرگ محسوب می‌شود. همانطور که می‌دانید آب انبارها که به تامین منابع آّبی شهر و روستاها کاربرد داشتند، از رایج‌ترین و مهمترین میراث تاریخی ایران به شمار می‌آیند. آب انبار سردار کوچک در سال ۱۲۹۹ توسط محمد حسن خان و محمد حسین خان که از سردارهای محمد شاه و فتحعلی شاه قاجار محسوب می‌شدند، بنا شده است. از آنجایی که این آب انبار متعلق به بردار کوچکتر بوده است، لقب کوچک برای آن استفاده شده است و اشاره‌ای به اندازه‌ی بنا ندارد.

سردار کوچک

قزوین از دیرباز یکی از شهرهای کم‌آب و خشک کشور ایران محسوب می‌شده‌ است و به همین منظور بر روی ساخت مقاوم و جادارِ آب انبارها، تمرکز بسیاری صورت گرفته است. آب انبار سردار کوچک به دلیل معماری فوق‌العاده و جنبه‌ی هنری چشم‌نواز خود یکی از میراث تاریخی جذاب ایران محسوب می‌شود که هر ساله تعداد زیادی گردشگر و فرهنگ‌دوست را به خود جذب می‌کند.

محمد حسن خان

آب انبار سردار کوچک از کتیبه‌هایی ارزشمند از جنس سنگ مرمر بهره‌مند است که به خط نستعلیق به رشته تحریر در آمده‌اند. از آنجایی که سردار کوچک بزرگترین آب انبار قزوین به شمار می‌آید، گنجایشی ۳۸۰۰ مترمکعبی داشته و دارای ۳۷ پله، ۴ شیر و ۴ بخارکش در سقف است. این بنای ارزشمند و پابرجا در سال ۱۳۵۵ به لیست آثار ملی ایران اضافه شده است و توسط سازمان میراث فرهنگی به رسمیت شناخته شده است.

منبع: گردشگری ۷۲۴

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید