ساختمانی دو طبقه با قدمتی بیش از یک صد سال شامل یک حیاط در مرکز بنا،زیر زمین و نسیمی است که در  اتاق های خانه آرازی  در راستای شمال شرقی و غربی می وزد. 

آرازی خانه‌ای دو طبقه یادگاری از دوره قاجار

به گزارش سلام نو، خانه های قدیمی همواره از جاذبه های هر خانواده و محل بوده اند حال اگر آن خانه و کاشانه جنبه ملی داشته باشد ثبت ملی هم می شود خانه آرازی هم یکی از همین موارد است .تاجر مشهور زمان قاجار  با نام جلیل آرازی صاحب یکی از خانه های قدیمی قابل توجه قزوین است.

قزوین

جلیل آرازی از طایفه آرازخان می باشد که از خاندان تجار ثروتمند قزوین بودند. خانه آرازی در دوطبقه و در حوالی سال ۱۲۷۵ هجری قمری ساخته شده است که مربوط به دوره قاجار است. خانه آرازی در بن بستی به همین نام در خیابان بوعلی، کوچه مشاطان، واقع شده است. حدود  پنجاه سال پیش سازمان میراث فرهنگی، بنا را از خانواده آرازی خریداری می کند و نسبت به مرمت و استفاده فرهنگی از خانه اقدام میکند.

در خلال جنگ جهانی و بی طرفی ایران، قزوین شاهد حمله هوایی روس ها در ۳ شهریور ۱۳۲۰،است که  به این ساختمان آسیبی وارد نشد. اما بعضی از بناهای قدیمی قزوین مانند حسینیه امینیها، دچار خسارت و زیان شدند.

طایفه آرازخان

ساختمانی دو طبقه با قدمتی بیش از یک صد سال شامل یک حیاط در مرکز بنا،زیر زمین و نسیمی است که در  اتاق های خانه آرازی  در راستای شمال شرقی و غربی می وزد. نقوش اسلیمی جزء لاینفک معماری دوران قجر است که در خانه آرازی با گچ بری و آجر کاری و ارسی های ساده تلفیق شده اند.

نکته جالب در بنای خانه تاریخی آرازی وجود نوشته هایی در مورد دستمزد استاد بنا ها و کارگران ساختمانی که در ساحتن بنا نقش داشته اند است که اجرت بنا روزی شصت دینار ذکر شده است.

منبع: گردشگری ۷۲۴  

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید