دبیرکل سازمان ملل متحد از سفرا نیز خواست تا هر آنچه در توان دارند برای تشویق طرف‌های درگیر در سوریه به حضور در میز مذاکره انجام دهند.

گوترش خواستار تمدید سازوکار کمک به سوریه شد

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دبیر کل سازمان ملل متحد از شورای امنیت خواست تا قطعنامه ارسال کمک‌های بشردوستانه به میلیون‌ها نفر در سوریه از طریق ترکیه را تمدید کند.

به گزارش سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش گفت: «اگرچه واکنش گسترده بشردوستانه سازمان ملل و شرکای آن از بدترین اتفاقات جلوگیری کرده است، اما به حمایت بیشتری نیاز است. من قویا از اعضای شورا درخواست می‌کنم تا با تمدید قطعنامه ۲۵۸۵ برای ۱۲ ماه دیگر، اجماع خود را در مورد اجازه عملیات فرامرزی حفظ کنند. رسیدگی به رنج و آسیب پذیری ۴.۱ میلیون نفر در این منطقه که نیاز به کمک و حفاظت دارند، یک امر اخلاقی ضروری است.»

به گفته او، مکانیسم فرامرزی برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ مجاز شد و از آن زمان تا کنون بیش از ۵۰ هزار کامیون وارد سوریه شده اند.  این یکی از شدیدترین عملیات امدادرسانی در جهان است که به شدت مورد بررسی و نظارت قرار گرفته است.

دبیرکل سازمان ملل متحد علاوه بر درخواست برای تمدید قطعنامه، از سفرا نیز خواست تا هر آنچه در توان دارند برای تشویق طرف‌های درگیر در سوریه به حضور در میز مذاکره انجام دهند.

گوترش گفت: «تنها راه برای پایان دادن به تراژدی انسانی در سوریه از طریق یک آتش‌بس واقعاً سراسری و یک راه‌حل سیاسی است که مردم سوریه را قادر می‌سازد آینده خود را تعیین کنند».

مارتین گریفیتس، مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل هم با معرفی سفرای خود برای امداد رسانی به سوریه اعلام کرد که «کامیون‌ها هر بار برای بیش از ۴۳هزار نفر، غذا همراه با مواد غذایی، بهداشتی، پزشکی و آموزشی ارسال می‌شود. اما ما می‌خواهیم کارهای بیشتری انجام دهیم، در حال کار برای گسترش دسترسی هستیم. ما به یک محیط توانمند، تاییدیه‌های به موقع از همه ذی‌نفعان و ضمانت‌های امنیتی به ویژه برای عبور ایمن و البته بودجه نیاز داریم.»

گریفیتس، بر ضرورت ادامه کمک‌های ترکیه برای ۱۲ ماه دیگر تاکید کرد کرد و گفت: سال گذشته حدود ۸۰۰ کامیون به شمال غرب کمک کردند که به کمتر از ۲.۴ میلیون نفر رسید. بدون دسترسی فرامرزی، گرسنگی افزایش می‌یابد، موارد پزشکی درمان نمی‌شوند، توزیع واکسن کووید-۱۹ مختل می‌شود و توانایی محافظت از میلیون‌ها زن و دختر در برابر خشونت‌های جنسیتی نیز به شدت محدود خواهد شد.  

به گزارش سازمان ملل متحد، بیش از ۱۴ میلیون نفر در بحبوحه جنگ در سوریه که در آن زیرساخت‌ها فرو ریخته و فعالیت‌های اقتصادی به دلیل درگیری، بحران‌های مالی منطقه‌ای، تحریم‌ها و همه‌گیری کووید-۱۹ به نصف رسیده است، به کمک نیاز دارند.

قطعنامه ۲۵۸۵ که در ژوئیه گذشته به اتفاق آرا به تصویب رسید، خواستار ادامه استفاده از گذرگاه مرزی «باب الحوا» در شمال غرب، به منظور تسریع در ارسال کمک‌های بشردوستانه به داخل سوریه شد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید