این دره که جزو مناطق شکارممنوع و حفاظت شده استان آذربایجان غربی نیز محسوب می شود، دارای چشم اندازی بسیار سرسبز و چشم نواز است و قریب به ۳۵ هزار هکتار وسعت دارد. جاده معروف ارومیه به اشنویه از میان این دره عبور می کند.

آیا می‌دانید دره قاسملو در کجا قرار دارد؟

به گزارش سلام نو، دره قاسملو ارومیه که یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی ارومیه می باشد ، در زبان کردی به (قاسملو) و به ترکی (خان دره سی) نام دارد. دره قاسملو یکی از تفرجگاه های اصلی و از جمله جاهای دیدنی ارومیه است که در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب غربی ارومیه قرار گرفته است. این دره و منطقه شکار ممنوع آن به دلیل کشتارهای حزب دموکرات کردستان به رهبری عبدالرحمان قاسملو در بین مردم به این نام شهره شده بود.

خان درسی

جنگ در دره قاسملو ارومیه

بعد از انقلاب و وقوع درگیری بین نیروهای ارتش و سپاه و حزب دموکرات و شهادت چند تن از نیروهای ایرانی به احترام خون مدافعان وطن نام این دره به دره شهدا تغییر پیدا کرد. خان درسی هم نام ترکی این دره زیباست. این دره در یک منطقه کوهستانی و گاها صعب العبور قرار گرفته است و ارتفاعات متعددی ان را در بر گرفته اند. در این میان کانی سیو با ۲۵۹۸ متر ارتفاع و دره دولاما با ۱۳۰۰ متر ارتفاع بلندترین و کوتاهترین ارتفاعات این منطقه را تشکیل می دهند.

دره شهدا کجاست

دره شهدا در بین مردم این دیار به باغ های وسیع سیب خود نیز شهره است. اگر در فصل برداشت از حاشیه این دره عبور کند انبوه سیب های برداشتی را خواهید دید. این دره که جزو مناطق شکارممنوع و حفاظت شده استان آذربایجان غربی نیز محسوب می شود، دارای چشم اندازی بسیار سرسبز و چشم نواز است و قریب به ۳۵ هزار هکتار وسعت دارد. جاده معروف ارومیه به اشنویه از میان این دره عبور می کند. در یک سوی این دره رودخانه معروف باراندوز و در سوی دیگر جاده زیوه به آغبلاق قرار گرفته است. سال ها قبل چیزی در حدود ۲۰۰ راس قوچ و میش ارمنی از جزیره ی کبودان دریاچه ارومیه به این منطقه انتقال داده شد تا از خطر انقراض نجات یابند.

دره شهدا ارومیه

در طول این دره علاوه بر باغات انبوه سیب روستاهای متعددی نیز آرام گرفته اند. حاشیه رودخانه باراندوز هم با پوشش گیاهی چشم نواز و سرسبز خودش در کنار انبوه درختان کهنسال و تنهای خشکیده و خم شده درختان قدیمی  یکی از محبوب ترین بخش های این دره برای کمپ زدن و استراحت گردشگران است. علاوه بر باراندوز با فرارسیدن بهار و آب شدن برفهای ارتفاعات بالادست این دره رودخانه های کوچک و نهرهای متعددی در جای جای این دره جاری می شود. در بخش های مختلف این دره، همانند دره های کوچک و بزرگ و باغات، چشمه های متعددی نیز از دل زمین می جوشند که سبب طراوت و سرسبزی بیشتر این منطقه شده است. آب و هوای مطبوع و خنک این دره نیز سبب شده تا در فصل تابستان شاهد حضور گردشگران بسیاری از نقاط دور و نزدیک در این دره استثنایی باشیم.

 منبع: گردشگری ۷۲۴

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید