این مسجد دارای سه درب ورودی در اضلاع شرقی، غربی و شمالی است. در سر در شرقی بنا کتیبه ای زیبا قرار دارد که در آن به نام محمد رحیم خان و برادرانشان به عنوان سازندگان بنا یاد شده است.

در مسجد رحیم‌خان شاهد تلفیق معماری مدرن و سنتی باشید

به گزارش سلام نو، مسجد رحیم خان یکی از بناهای تاریخی شهر اصفهان است که در دوره قاجار ساخته شده است. بنابر نظر کارشناسان و کتیبه های موجود در مسجد ساخت بنا از سال ۱۲۹۰ تا ۱۳۰۴ ه.ق به طول انجامیده است. بانی اولیه ساخت این مسجد زیبا میر سید حسن مجتهد اصفهانی بوده است اما وی قبل از اتمام کار ساخت بنا از دنیا رفته و فردی به نام محمد رحیم خان که منسب بیگلر بیگی اصفهان را عهدار بوده کار ساخت را ادامه می دهد. وی نیز قبل از اتمام ساخت بنا از دنیا می رود و کار توسط برادران وی ادامه پیدا می کند به همین دلیل مسجد با نام مسجد رحیم خان شناخته می شود. تا کنون نیز کار بخشی از کاشی کاری بنا ناتمام باقی مانده و بخش از شبستا نیز در سال ۱۳۷۸ ه.ش کاشیکاری شده است. در معماری و تزئینات صورت گرفته در این بنای ارزشمند تاریخی به وضوح از مسجد تاریخی سید الگوبرداری شده است.

مسجد رحیم خان اصفهان  کجاست

 این مسجد دارای سه درب ورودی در اضلاع شرقی، غربی و شمالی است. در سر در شرقی بنا کتیبه ای زیبا قرار دارد که در آن به نام محمد رحیم خان و برادرانشان به عنوان سازندگان بنا یاد شده است. در کتیبه همچنین از ناصرالدین شاه و حاکم اصفهان مسعود میرزا ظل السلطان نیز نامبرده شده است. این کتیبه به تاریخ ۱۳۰۱ کتابت شده است. مسجد دارای گنبدی بزرگ و خشتی با چندین نورگیر زیبا در ضلع جنوبی مسجد و در سمت قبله است. در دو طرف قبله نیز دو شبستان وسیع تعبیه شده است. محراب زیر گنبد با شکوه تمام کاشی کاری شده است. کاشی های هفت رنگ پرکار و با ظرافت تمام و نقوش گل و بته در کنار کتیبه هایی با زمینه زرد و خطوط لاجوردی در کنار مقرنس کاری ها جلوه بسیار زیبایی به این محراب باشکوه بخشیده اند. شبستان بزرگ این مسجد یکی از بزرگترین شبستان های مساجد در اصفهان است. شبستانی آجری و پر از ستون که نمای خارجی آن در شده های اخیر کاشی کاری شده است.

عکس مسجد رحیم خان اصفهان

در ساخت این مسجد تلفیقی از معماری مدرن و سنتی در کنار یکدیگر به چشم می خورد. در ایوان جنوبی که با کاشی کاری، مقرنس و کتیبه های زیبا مزین شده است کتیبه ای با تاریخ ۱۳۰۴ ه.ق به چشم می خورد. در این ایوان از فردی به نام آقا جوئی به عنوان سازنده بنا یاد شده است. ضلع شمالی مسجد نیز با کاشی کاری های هفت رنگ و نقوش گل و گیاه و اسلیمی با زمینه لاجوردی و مقرنس های ظریف و کاشی کاری شده تزئین شده است. کتیبه ای بر زمینه لاجوردی با خط ثلث سفید رنگ نیز در این ایوان به چشم می خورد که با آیات نورانی قرآن مزین شده است. مقبره آقا میر سید حسن مدرس چهارسوقی نیز که بانی اولیه ساخت این بنا بوده است در داخل مسجد و در حیاطی جداگانه در کنار ایوان شمالی قرار دارد. این مسجد سنگاب زیبا و منقش به چند بیت شعر را دارد که تاریخ ۱۲۹۹ ه.ق بر روی آن نقش بسته است.

منبع: گردشگری ۷۲۴  

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید