اطراف سردر شرقی با خط معقلی بسیار زیبایی سوره توحید را به رشته زیبایی تمام بر زمینه ای آجری به نمایش گذاشته است. کاششی کاری های زیبای سردر ورودی چشم هر بیننده ای را مجذوب خود می کند.

از مسجد آقا نور اصفهان چه می‌دانید؟

به گزارش سلام نو، مسجد آقانور یکی از زیباترین مساجد تاریخی شهر اصفهان است که در زمان حکومت شاه عباس کبیر ساخت آن آغاز شده است. ساخت بنای مسجد در نخستین سال از حکومت جانشین شاه عباس یعنی شاه صفی به اتمام رسیده است. مسجد آقا نور دارای دو ورودی در اضلاع شرقی و شمالی است. ورودی اصلی مسجد در ضلع شرقی مسجد بنا شده است. در سر در ورودی شرقی کتیبه ای با خط ثلث بر زمینه لاجوردی از شاه عباس و شاه صفی و همچنین بانی مسجد نورالدین محمد اصفهانی نام برده شده است. کتیبه با آیه ای از قرآن کریم آراسته شده و تاریخ ۱۰۳۹ هجری را با خط محمد رضا امامی به نمایش می گذارد.

مسجد آقا نور در اصفهان

اطراف سردر شرقی با خط معقلی بسیار زیبایی سوره توحید را به رشته زیبایی تمام بر زمینه ای آجری به نمایش گذاشته است. کاششی کاری های زیبای سردر ورودی چشم هر بیننده ای را مجذوب خود می کند. این مسجد نیز به سان اغلب مساجد تاریخی دارای ۴ ایوان در ۴ ضلع اصلی است و دور تا دور صحن مرکزی شکل گرفته و سنگ آبه ای با حوضی زیبا در مرکز حیاط تعبیه شده است. در ایوان جنوبی کتیبه ای زیبا با خط ثلث سفید بر زمینه لاجوردی به چشم می خورد که بر طبق تاریخ حک شده بر روی آن متعلق به سال ۱۲۵۸ ه.ق است. داخل ایوان نیزدر عین سادگی  با کاشی کاری، مقرنس کاری و خط معقلی به زیبایی آراسته شده است. در این بنا آنچه بیشتر به چشم می خورد خطوط زیبای معقلی و آیات نورانی قرآن و اسما الهی و نقوش هندسی ساده است که به زیبایی به رشته تحریر درآمده است.

مسجد آقا نور اصفهان آدرس

در ایوان شرقی نیز حاشیه ای با زمینه زرد رنگ قرار گرفته است. در این حاشیه ده کتیبه بر روی زمینه لاجوردی با خط ثلث سفید به چشم می خورد. این کتیبه ها شامل ابیاتی است که در باب مسجد زیبای نورآقا و بانی آن سخن گفته است. نقوش اسلیمی و گل و گیاه نیز این کتیبه را آراسته است. ایوان غربی نیز با خط بنایی و کاشی کاری هایی زیبا، نقوش هندسی، مقرنس کاری و آیات نورانی قرآن آراسته شده است. در ضلع غربی شبستانی زیبا تعبیه شده است. ورودی شبستان را کاشی های گره ای و خط زیبای بنایی شطرنجی به طرز چشم نوازی تزئین کرده است. شبستان پر از ستون های سنگی بلند و طاق هایی است که با سنگ مرمرین آراسته شده است. این سنگ های مرمین شفاف سبب می شود تا نوری که از نورگیرهای تعبیه شده از سقف عبور میکند با برخورد به سنگ های مرمرین در شبستان منعکس شود.

مسجد آقا نور اصفهان عکس

شبستان در قرن ۱۳ ه.ق توسط حاج محمد ابراهیم قزوینی که سمت امام جمعه مسجد را برعهده داشته به مسجد الحاق شده است. محراب این شبستان نیز با کاشی کاری های زیبای گره ای آراسته شده است. پشت بام این شبستان مهتابی بسار زیبایی دارد که در بین تمام مساجد اصفهان سرآمد است.

منبع: گردشگری ۷۲۴  

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید