بنای اولیه عالی قاپو یک ورودی ساده مستطیل شکل در دو طبقه بوده که ۱۳ متر ارتفاع داشته است. شاه عباس به هنگام عبور از این درب از اسب پیاده شده و با احترام از آن عبور می کرده است.

کاخ عالی قاپو شاهکاری بی‌نظیر در دل نقش جهان

به گزارش سلام نو، بی شک یکی از زیباترین بناهای موجود در میدان نقش جهان کاخ زیبای عالی قاپو است. این کاخ زیبا در ضلع غربی میدان نقش جهان و درست روبروی مسجد مشهور شیخ لطف الله قرار گرفته است. کاخ عالی قاپو با ۳۶ متر ارتفاع و شش طبقه نخستین بنای بلند شهر اصفهان بوده که به تمام میدان نقش جهان مشرف بوده است. عالی قاپو در ابتدای ساخته شدن تنها سردرخانه ای ساده ای از میدان نقش جهان به دولتخانه عظیم صفوی بوده است. کاخ عالی قاپو در طول دوره صفوی همواره مورد گسترش و بازسازی بوده و ساخت کامل آن چیزی در حدود ۷۰ الی ۱۰۰ سال زمان برده است.                 

کاخ عالی قاپو

بنای اولیه عالی قاپو یک ورودی ساده مستطیل شکل در دو طبقه بوده که ۱۳ متر ارتفاع داشته است. شاه عباس به هنگام عبور از این درب از اسب پیاده شده و با احترام از آن عبور می کرده است. چرا که به نظر می­ رسد دربی از جنس نقره برای حرم حضرت علی(ع) ساخته شده و به نجف منتقل می شود و درب حرم مطهر به اصفهان انتقال داده شده و در عالی قاپو نصب می شود. سردر با کاشی کاری زیبا و حدیث شریف انا مدینه العلم و علی بابها به زیبایی آراسته شده است. با عبور از سر در وارد محوطه می شوید که دارای دو اتاق  یکی برای رسیدگی به دعاوی و دیگری محلی برای اسکان حاجب دربار است. این محوطه ا انواع نقوش اسلیمی و گیاهان و با کشته بری آراسته شده است. طبقه اول این محوطه با دو راه پله ساده و پیچ در پیچ قابل دسترسی و محل استقرار خدمه بوده است. طبقه دوم نیز با زیبایی تمام با نقش یک فرش آراسته شده و فیل گوش ها نیز به زیبایی تمام نقاشی شده است.

کاخ علی قاپو در اصفهان

با ساخته شدن طبقه دوم تالاری زیبا با چندین اتاق متصل به هم در طرفین شکل می گیرد. این تالار محل پذیرفتن میهمانان و سفرای خارجی بوده است. در این طبقه نیز انواع هنرهای تزئینی همانند پرده سازی، نقاشی، لایه چینی، تذهیب، کشته بری و .. به چشم می خورد. بنا بر برخی منابع نقاشی های این تالار زیر نظر رضا عباسی انجام شده است. طبقه سوم بنا یکی از مهم ترین بخش های کاخ عالی قاپو است و دو نیم طبقه بر روی آن ساخته شده است و با انواع نقوش زیبا تزئین شده است. طبقه چهارم بنا دارای شش اتاق و دو راهرو است وکاملا به طبقه سوم دید دارد. ایوان زیبای عالی قاپو در همین طبقه قرار دارد و با دو راه پله شاهی، کاشی کاری شده، قابل دسترسی است.  در این ایوان زیبا که در زمان شاه عباس دوم ساخته شده است ستون های چوبی بلند و زیبای و یک حوض مسی عظیم چند تکه با چند فواره قرار دارد. مقرنس کاری های سرستون و گره چینی، نقاشی و آیینه کاری زیبایی آراسته شده است. طبقه پنجم اندرونی و محل استراحت پادشاه بوده است.

کاخ عالی قاپو در کجاست

 طبقات ۴ و ۵ تنها از نمای جانبی بنا پیدا هستند. طبقه ششم نیز دارای ۱۴ اتاق بوده و زیباترین طبقه کاخ عالی قاپو است. در این طبقه تنگ بری هایی به چشم می خورد که بسیار ظریف و حیرت انگیز هستند. این تنگ بری ها سبب حبس صداهای اضافه شده و به هنگام اجرای سازها مانع از بازتاب صدا شده و نوای یکدستی در تالار به گوش می رسیده است. این طبقه به حبس الصوت و چینی خانه نیز شهره است. این تنگ بری ها سبب سبک تر شدن عمارت نیز می شود. برجکی نیز بر بلندای طبقه ششم استوار است که سبب ورود نور به تالار می شود. ارتفاع نهایی این بنا ۴۸ متر است.. شاه عباس اول برای اولین بار جشن نوروز را در این کاخ برپا کرده است. بعد از شاه عباس در زمان شاه صفی، شاه سلیمان و شاه سلطان حسین صفوی نیز این بنا دستخوش تغییرات  متنوعی شده و تکمیل شده است.

منبع: گردشگری ۷۲۴  

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید