به طور کلی پایه پل در دوره ساسانی بنا شده و الحاقا بنا در دوره اسلامی صورت گرفته است. ورودی شمالی پل یکی از بخش هایی است که از زمان ساخت اولیه پل تا به کنون بیشترین حجم تغییرات را نسبت به سازه نخستین به خود دیده است.

با قدیمی‌ترین پل زاینده رود بیشتر آشنا شوید

به گزارش سلام نو، پل شهرستان قدیمی ترین پل ساخته شده بر روی زاینده رود است که در ۴ کیلومتری شرق اصفهان و در منطقه جی واقع شده است. این پل  یادگاری از دوره ساسانی است ولی برخی معتقدند پایه های پل نخستین بار در دوره هخامنشیان ایجاد شده است. پل در دوره های دیلیمان، سلجوقیان و صفویان بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. تا قبل از اتمام دوره سلجوقیان منطقه جی محله ای اعیان نشین و شاهی بوده است و از طریق این پل به آن طرف رودخانه متصل می شده است به همین دلیل این پل به پل جی شهره است. در قرون دوم تا پنجم هجری قمری این پا را پل جسر حسین می نامیدند.

پل شهرستان اصفهان

معماری کنونی حجره ها و ورودی پل نشان از معماری دوره اسلامی دارد. به طور کلی پایه پل در دوره ساسانی بنا شده و الحاقا بنا در دوره اسلامی صورت گرفته است. ورودی شمالی پل یکی از بخش هایی است که از زمان ساخت اولیه پل تا به کنون بیشترین حجم تغییرات را نسبت به سازه نخستین به خود دیده است. پل شهرستان بارها بر  اثر رخدادهای طبیعی دچار آسیب فراوان شده و مورد بازسازی های کلی قرار گرفته است. آثار این بازسازی ها به خوبی بر بدنه پل پیداست. پل بر روی پایه هایی سنگی استوار شده است که از سنگ ها و صخره های طبیعی کف رودخانه  زاینده رود هستند. این شیوه پل سازی یادگاری از دوره ساسانی است و فرضیه ساخته شدن پل در دوره ساسانی را تایید می کند.

پل شهرستان اصفهان تاریخچه

پل شوشتر و پل دزفول تنها پل هایی هستند که هم از نظر قدمت و هم از نظر شیوه ساخت با این پل یکسان هستند و هر دو آن ها نیز در زمان ساسانیان ساخته شده اند. نخستین طاق ها و قوس های ساخته شده در دوره ساسانی از جنس سنگ لاشه کف رودخانه و ملات ساروج بوده است اما در دوره های بعد از آجر نیز در تعمیرات این قسمت ها استفاده شده است. پل به طور کلی ۱۳ دهانه بزرگ و هشت دهانه کوچک ما بین دهانه های بزرگتر داشته و چیزی در حدود ۱۰۵ متر طول دارد و عرض آن در تمام بخش های پل کمتر از ۵ متر است. کف پل که در سال های اخیر سنگ فرش شده دارای حالت فرورفتگی است که از ابتدای پل با شیب ملایم شروع شده و به مرکز پل منتهی می شود. در مجاورت این پل بناهایی همچون قلعه شهرستان، مناره شاه رستم و مسجد شهرستان و بخش هایی از روستایی به نام جی وجود داشته است که متاسفانه در گذر زمان به کل نابود شده اند. این پل به سبب نزدیکی به روستای شهرستان به این نام شهره شده است.

منبع: گردشگری ۷۲۴  

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید