مصالح اصلی سازنده پل چوبی یا پل جویی آجر و لاشه سنگ با ملات ساروج و گچ است. پایه های سنگی پل دارای موج شکن هایی مثلثی شکل هستند که بر خلاف جریان آب طراحی شده اند. پل ۲۱ دهانه با طاق هایی جناغی و یکدست با اندازه های یکسان دارد که نمای زیبایی را ایجاد کرده است.

پل چوبی گذرگاهی سلطنتی از عهد صفوی در اصفهان

به گزارش سلام نو، پل چوبی یا پل جویی یکی از پل های چندگانه رودخانه زاینده رود است. این پل زیبا در سال ۱۰۶۵ه.ق به دستور  شاه عباس دوم در دوره صفوی ساخته شده است. پل چوبی ۱۴۷ متر طول و ۶ متر عرض داشته و جویی کوچک و سنگی بر روی آن جریان داشته است و به همین دلیل به پل جویی نیز شهره شده است. پل برای تردد میان املاک شاهی بود دو طرف رودخانه بوده و فقط خاندان سلطنتی و میهمانان و مقاماتی که قصد ملاقات با پادشاه را داشتند از روی آن عبور می کردند. این پل محل دسترسی به باغ های زیبای سعادت آباد در آن سوی رودخانه بوده است و به همین دلیل به نظر می رسد نام اصلی پل، پل سعادت آباد بوده است. پل چوبی در میان دو پل الله وردی خان و خواجو قرار گرفته است.

پل چوبی

 علاوه بر باغ های سعادت آباد کاخ هفت دست، کشکول، نمکدان و کوشک باشکوه آیینه خانه همگی از طریق این پل قابل دسترس بودند. متاسفانه تمامی این بناها در زمان قاجار و به دست ظل السلطان تخریب شده و اثری از آن ها باقی نمانده است. در نوشته های یکی از سیاحان اروپایی از کاربرد چوب در پایه های این پل سخن گفته شده است و به نظر می رسد به همین دلیل این پل به نام پل چوبی شناخته می شود با این وجود برخی واژه چوبی را تلفظ ناصحیح جویی می دانند. در یک طرف از پل آب عبوری زاینده رود در یک جا جمع شده و شکلی شبیه دریاچه پیدا می کرده است به همین دلیل به باغ های آن دست رودخانه باغ های دریاچه و این پل را نیز پل دریاچه می نامیدند. از دیگر اسامی این پل زیبا می توان به پل هفت دست اشاره کرد.

آدرس پل چوبی اصفهان

مصالح اصلی سازنده پل چوبی یا پل جویی آجر و لاشه سنگ با ملات ساروج و گچ است. پایه های سنگی پل دارای موج شکن هایی مثلثی شکل هستند که بر خلاف جریان آب طراحی شده اند. پل ۲۱ دهانه با طاق هایی جناغی و یکدست با اندازه های یکسان دارد که نمای زیبایی را ایجاد کرده است. در طول پل دو اتاقک  یا برج کوچک شش ضلعی با شش پنجره تعبیه شده است. از هر گوشه این برج ها سه چشمه جریان دارد. این برج ها مکانی بوده که پادشاه یا میهمانان مخصوص قایق سواری و یا آتش بازی ها را به تماشا می نشستند. در اطراف پل جویی هم اکنون پارک ها و فضاهای تفریحی احداث شده است و به هنگام پرآب بودن زاینده رود مردم بر فراز پل آمده و بر روی سکوهای تعبیه  شده بر روی پل لحظاتی را به تماشای زاینده رود می نشینند. یک کافه نیز در برج های پل مشغول به کار است. روشن شدن چراغ های پب در شب نماس بسیار زیبایی را ایجاد می کند.

منیع: گردشگری ۷۲۴  

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید