یکی از شگفتی های این غار تعیین مرزهایی است که توسط ساکنین غار صورت گرفته است و نشان از وجود حریم شخصی برای ساکنین غار بوده، بنابراین غار گلجیک در زمره غارهای مسکونی است.

گلجیک غاری مسکونی و شگفت‌انگیز در زنجان

به گزارش سلام نو، در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی زنجان و در نزدیکی روستای زیبای گلجیک ورودی یک غار به چشم می خورد که جزو قدیمی ترین غارهای منطقه است. مسیر منتهی به غار یک مسیر پاکوب است که باید پیاده طی شود. غار گلجیک غاری است که به دلیل فرسایش سنگ های آهکی درون غار به مرور زمان ایجاد شده است. محوطه داخل غار وسیع است و مساحتی در حدود ۱۰۰*۷۰۰ متر را در بر می گیرد. آب و هوای داخل غار نیز در فصول سرد و گرم سال متعادل است. رطوبت پایین داخل غار و دمای مناسب این غار، غارنوردی در آن را بسیار دلچسب می کند.

غار گلجیک

این غار به دلیل شرایط مناسب زیستی سال ها محل سکونت انسان های اولیه بوده است. آثار به دست آمده از درون غار قدمتی برابر با ۱۶ تا سی هزار سال پیش از میلاد را نشان می دهد. در اکتشافات صورت گرفته در این غار تیغه های سنگی و ابزارهایی به دست آمده است که متعلق به دوران پارینه سنگی است. علاوه بر این کشفیات غار مملو از استخوان حیوانات شکاری بوده و علاوه بر حیوانات آثاری از استخوان های انسان نیز در این غار بدست آمده است.

جاذبه های گردشگری زنجان

یکی از شگفتی های این غار تعیین مرزهایی است که توسط ساکنین غار صورت گرفته است و نشان از وجود حریم شخصی برای ساکنین غار بوده، بنابراین غار گلجیک در زمره غارهای مسکونی است. علاوه بر نقوش موجود بر دیواره غار، از دیگر جذابیت های گلجیک خفاش هایی است که در سقف آن ساکن اندو در دنیای پرسکوت و تاریک غار زندگی می کنند. مناطق اطراف این غار نیز پر از مواد معدنی بسیار است که نمودش را می توان در سنگهای سبز رنگ اطراف غار ببینید. منطقه گلجیک جزو مناطق باستانی است که از لحاظ پوشش گیاهی و جانوری بسیار چشم نواز است. این منطقه یکی از مناطق مورد علاقه کوهنوردان زنجانی است.

 منبع: گردشگری ۷۲۴

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید