این خانه که مربوط به دوران قاجاریه می شود و به دلیل وجود بادگیر بسیار شهره است، از دو خانه اندرونی و بیرونی تشکیل شده است که به هم راه داشته و می توانید از این خانه به خانه دیگر بروید.

خانه مرتاضیون قدیمی‌ترین بنای بادگیردار در یزد

به گزارش سلام نو، خانه های قدیمی ایرانی نشان دهنده اصالت ایرانیان و هنر و هوش و ذکاوت آنها در ساختمان سازی و معماری بوده است. ایرانیان در گذشته خانه های بزرگی می ساخته اند و هر خانه از چندین اتاق و خانه متصل به هم تشکیل شده بود که نمونه از آن را می توان در خانه مرتاضیون یزد نیز مشاهده نمود.

خانه دکتر مرتاض

در صورتی که به شهرستان یزد سفر می کنید، خانه مرتاضیون هند می تواند گزینه مناسبی برای بازدید باشد. این خانه که مربوط به دوران قاجاریه می شود و به دلیل وجود بادگیر بسیار شهره است، از دو خانه اندرونی و بیرونی تشکیل شده است که به هم راه داشته و می توانید از این خانه به خانه دیگر بروید. ورودی این دو خانه از هم مجزا بوده و هر دو حیاط جداگانه دارند. در اندرونی که بیشتر محل زندگی زنان و خدمه خانه بوده است، طراحی به گونه ای انجام داده شده است که هیچ مرد نامحرمی نتواند به درون اندرونی دید داشته باشد. این در حالی است که خانه بیرونی از لحاظ زیبایی و جزئیات معماری بسیار غنی تر بوده و بیشتر برای میهمانان و بزرگان مورد استفاده قرار می گرفته است. لازم به ذکر است که در ایوان منزل بیرونی یک بادگیر تعبیه شده است که گرمای شدید این شهر کویری را تبدیل به خنکای بهاری کند. بادگیر جزئی جدانشدنی از خانه های یزد است.

گردشگر

ایرانیان در قدیم تمایل به ساخت خانه هایی داشته اند که در آن بانوان و اهل خانه حتی در زمانی که میهمان می آمده است راحت باشند و معماری خانه هایی مانند خانه مرتاضیون یزد به گونه ای بوده است که کسی به غیر از صاحبخانه یا بدون اجازه صاحبخانه اجازه ورود به اندرونی را نداشته اند. این امر نشان دهنده اهمیت طراحی و معماری در گذشته بوده است. البته تعداد این خانه ها کم نیست و می تواند گزینه هایی مانند خانه مرتاضیون هند را مشاهده کنید که هنوزهم پابرجا بوده و گردشگران علاقمند به فرهنگ سنتی ایرانی را به این شهر می کشاند.

منبع: گردشگری ۷۲۴  

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید