این خانه که پس از فوت صاحب اصلی آن به صورت میراثی به فرزندان میرسید در دوران رضاخان پهلوی به عنوان خانقاه درآمده و پس از آن در سال ۱۳۶۳ توسط میراث فرهنگی خریداری شد و مورد مرمت قرار گرفت و پس از آن به عنوان یکی از جاذبه‌های شهرستان یزد به شمار رفت.

در خانه لاری‌ها شاهد هنر ایرانیان باشید

به گزارش سلام نو، درکوچه پس کوچه های منطقه قدیمی فهادان شهر یزد افتخاری ملی از معماری ایرانی متعلق به دوره قاجار قرار دارد. خانه لاری ها یک جاذبه تاریخی در شهر اول تاریخی ایران یعنی یزد امروزه به یکی از جاذبه های گردشگری این شهر تبدیل شده است. این خانه که متعلق به دوره قاجار بوده ۲۷۰ سال پیش و پس از ورود خاندان لاری ها به یزد توسط یکی از معروف ترین تجار آن یعنی حاج محمد ابراهیم لاری ساخته شد و به عنوان یکی از لوکس ترین خانه های آن زمان به شمار میرفت. این بنای ۱۷۰۰ متری شامل اندرونی، بیرونی و بادگیر است و به نحوی ساخته شده است که هیچ فردی بدون اجازه صاحبخانه دید به داخل خانه نداشته باشد.

یزد

حیاط اصلی مهم ترین بخش این خانه به شمار می آید و دسترسی به تمامی قسمت های خانه از این بخش میسر میشود، حوض بزرگ حیاط اصلی میتواند شما را بیشتر علاقمند به زیبایی های معماری اصیل ایرانی در این شهر کویری کند. بکارگیری آینه کاری و نماهایی لوکس خانه های قدیمی ایرانی نشان دهنده اعیانی بودن این خانه میباشد. به غیر از حیاط و عمارت اصلی، وجود بخش های مختلفی از جمله اندرونی، حیاط میانی، تالار تابستانه و بادگیر آن نشان دهنده اهمیت ایرانیان قدیم به معماری، زندگی در خانه های آرام و حفظ حریم اهل خانه بوده است. این خانه که پس از فوت صاحب اصلی آن به صورت میراثی به فرزندان میرسید در دوران رضاخان پهلوی به عنوان خانقاه درآمده و پس از آن در سال ۱۳۶۳ توسط میراث فرهنگی خریداری شد و مورد مرمت قرار گرفت و پس از آن به عنوان یکی از جاذبه های شهرستان یزد به شمار رفت.

گردشگر

در پس دغدغه های امروز شهر و خانه های کوچک، معماری کهن ایرانی، حوض ها و بادگیرهای خانه های قدیمی ایرانی میتواند بهانه ای باشد برای گردشگری، امروزه بسیاری از توریست ها و کسانی که از کشورهای دور به ایران سفر میکنند، یزد را به عنوان شهری با غنای فرهنگی بالا و آثار تاریخی بی نظیر معرفی میکنند، خانه لاری ها در مرکز این شهر و در یکی از قدیمی ترین محله ها امکان دسترسی شما به سایر مکان های تاریخی و گردشگری یزد را میسر کرده و بازدید از آن میتواند لحظات خوشی را برای شما به ارمغان آورد.

منبع: گردشگری ۷۲۴  

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید