نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین نوشت: قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس دلایلی ارائه می‌دهد که باور کنیم آن‌ها سعی دارند مذاکرات وین درباره برجام را از مسیر خارج کنند.

قطعنامه شورای حکام یک اشتباه محاسباتی غیرعامدانه استراتژیک بود

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین توییترش بار دیگر از تصویب قطعنامه‌ای سرزنشی علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تلاش آمریکا و تروئیکای اروپا[آلمان، فرانسه و انگلیس]، در صفحه توییترش نوشت: قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که با حمایت تروئیکای اروپا و آمریکا به تصویب رسید، دلایلی ارائه می‌دهد که باور کنیم آن‌ها سعی دارند مذاکرات وین درباره برجام را از مسیر خارج کنند.

اولیانوف افزود: اما از نظر من، این اقدام یک اشتباه محاسباتی غیرعامدانه استراتژیک بود و این کشورها هنوز هدفشان نهایی‌کردن موفقیت‌آمیز مذاکرات است.

اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می‌شود که مذاکرات وین چند ماه است به دنبال برخی تحولات ایجاد شده در مناسبات سیاسی بین‌المللی  در پی حمله روسیه به اوکراین و وجود برخی مسائل حل نشده میان آمریکا و ایران در جریان مذاکرات، با وقفه مواجه شده است.

اخیرا نیز آمریکا و کشورهای اروپایی برجام با اقدامی که بر تنش‌های موجود در زمان وقفه در مذاکرات افزوده است، قطعنامه‌ای را علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کردند که در هفته‌های اخیر به تصویب رسید.

در پیش‌نویس این قطعنامه آمده بود: شورای حکام از ایران می‌خواهد که هرچه فوری برای اجرای تعهدات قانونی‌اش اقدام و بدون اتلاف وقت به پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای همکاری بیشتر جهت شفاف‌سازی و حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده پادمانی عمل کند.

ایران در پی تصویب این قطعنامه گفته بود، پاسخ آن «قاطع و متناسب» خواهد بود.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پی تصویب این قطعنامه اعلام کرد: تصمیم بر این شد تا بخشی از همکاری‌های فراتر از پادمان که جزو تعهدات ما نبود و بر مبنای حسن نیت انجام می‌شد، متوقف شود مثلا ضبط برخی از فعالیت‌ها توسط دوربین‌های آژانس و دستگاه سنجش غنای برخط و فلومتر آژانس در ایران.

کمالوندی گفت که دستور داده شد تا فعالیت این دوربین‌ها قطع شود، البته در گذشته هم قرار نبود اطلاعات این دوربین‌ها مگر در حالت پذیرش شرایط ایران، به آنها داده شود. مبنای این کار هم قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران است.

سازمان انرژی اتمی نیز در پی این، با انتشار ویدیویی از خاموشی تعداد قابل توجهی از دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد. در این ویدیو نشان داده می‌شود که اپراتورها، برق متصل به دوربین‌های فراپادمانی را قطع می‌کنند.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران اخیرا در پی تصویب این قطعنامه در گفت‌وگویی تلفنی با همتای عراقی‌اش گفت: هدف آمریکا از طرح قطعنامه در آژانس، امتیاز گیری سیاسی در میز مذاکره است.

امیرعبداللهیان در ادامه تاکید کرد : ما همواره غرب را به مسیر دیپلماسی فراخوانده ایم و حتی به ابتکار ایران و چند روز قبل از نشست اخیر آژانس، طرحی سیاسی برای تداوم گفتگو تا رسیدن به توافق نهایی روی میز قرار گرفت. 

وزیر امور خارجه افزود: در مقابل رفتار غیرسازنده آمریکا در آژانس، اقدام متقابل ما نیز افزایش فعالیت هسته ای صلح آمیز ایران در چارچوب قانون مجلس شورای اسلامی بود.

امیرعبداللهیان همچنین گفت: ما دیپلماسی را بهترین مسیر برای نیل به توافق خوب، قوی و پایدار می دانیم اما در مقابل رفتار قلدرمآبانه، واکنش ما بر مبنای اقتدار می باشد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید