خورش ریواس مناسب فصل بهار است که ریواس در دسترس است.

طرز تهیه و دستور پخت خورشت ریواس + آموزش / فیلم

به گزارش سلام نو، خورش ریواس یکی از خورش های محبوب ایرانی است که به دلیل اینکه ریواس همیشه موجود نیست به عنوان یک خورش فصلی شناخته می شود. این خورش دستور پخت های متنوعی دارد و در برخی شهرها با مواد متنوعی مثل رب انار و لپه هم پخته می شود؛ خلاصه که این ساقه های لذیذ را از دست ندهید. طرز تهیه این خورش را در فیلم مشاهده کنید. همچنین به روش دیگری در قالب نوشتاری آموزش تهیه خورش ریواس را آورده ایم.

مواد لازم:

پیاز داغ: ۱ عدد

روغن مایع: به مقدار لازم

ریواس خرد شده: ۵ ساقه

نمک و فلفل: به مقدار لازم

زعفران: ۱ قاشق سوپخوری

زردچوبه: ۲ قاشق چایخوری

مغز ران گوسفند یا گوساله: ۲۰۰ گرم

آبلیموی تازه: ۲ الی ۳ قاشق سوپخوری

استاک گوشت یا عصاره گوشت: ۸ پیمانه

شکر: ۱و ۱/۲ قاشق سوپخوری در صورت تمایل

سبزی: جعفری ۱۸۵ گرم و نعنا ۶۵ گرم پاک و خرد شده

دستور تهیه خورش ریواس:

مرحله اول

ابتدا پیاز را به صورت نگینی یا خلالی ریز خرد می کنیم، سپس به همراه مقدار کمی روغن مایع به قابلمه ای که برای پخت خورش در نظر گرفته ایم اضافه می کنیم. قابلمه را روی حرارت قرار م دیهم و کمی تفت می دهیم تا پیاز سرخ شود.

مرحله دوم

در این مرحله رب گوجه فرنگی را به همراه مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به قابلمه اضافه می کنیم و چند دقیقه تفت می دهیم تا رب گوجه فرنگی به طور کامل سرخ شود. حالا گوشت خورشتی را به صورت قورمه ای خرد کرده و به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله سوم

گوشت را چند دقیقه تفت می دهیم تا کمی سرخ شده و تغییر رنگ بدهد، سپس ۳ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا گوشت به طور کامل بپزد. در حین پخت گوشت مخلوط نعناع و جعفری را خرد می کنیم.

مرحله چهارم

سپس با کمی روغن تفت می دهیم تا کیم سرخ شوند. پس از اینکه گوشت پخت نعناع و جعفری را اضافه می کنیم و نمک غذا را نیز اندازه می کنیم. حالا باید صبر کنیم تا خورش جا بیفتد و روغن بیندازد. در حین اماده شدن خورش به سراغ ریواس ها می رویم.

مرحله پنجم

در این مرحله پوست ریواس ها را جدا می کنیم و ریواس ها را به قطعات ۳ تا ۵ سانتی متری تبدیل می کنیم. حالا باید ریواس ها را به مدت ۲ دقیقه در روغن تفت دهیم تا کمی سرخ شوند و هنگام اضافه کردن به خورش له نشوند.

مرحله ششم

ریواس ها را پس از سرخ کردن کنار می گذاریم. در ۱۵ دقیقه پایانی پخت خورش لیمو عمانی ها را از وسط نصف می کنیم و تخمه هایشان را خارج کرده و به خورش اضافه می کنیم. در ۵ دقیقه پایانی ریواس را به خورش اضافه می کنیم.

مرحله هفتم

نکته مهم در این مرحله این است که دیگر خورش را نیاز نیست هم بزنید چون ریواس خیلی سریع پخته و له می شود. نکته دیگر اینکه این خورش باید به صورت کم آب سرو شود. پس از اینکه خورش آماده شد آنرا به همراه برنج سرو می کنیم.

خورش ریواس با مرغ

برای اینکه خورشت ریواس را با گوشت مرغ درست کنیم می توانیم از دو روش استفاده کنیم؛ روش اول مانند خورش قیمه گوشت مرغ را به صورت تکه ای کوچک خرد کنیم و روش دوم اینکه گوشت مرغ را به صورت ران یا سینه به خورش بیفزاییم.

اگر بخواهیم گوشت مرغ را به صورت خرد شده به خورش ریواس اضافه کنیم حدودا به ۶۰۰ گرم گوشت مرغ احتیاج داریم و اگر بخواهیم گوشت مرغ را به صورت تکه ای به خورش اضافه کنیم به ۴ تکه گوشت ران یا سینه مرغ احتیاج داریم.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید