دشت ارژن بخشی سرسبز و خوش آب و هوا و از محبوب ترین جاذبه های طبیعی شیراز است که روستاهای دیدنی و زیبای آن آوازه ای فراملی دارد.مردم دشت ارژن، مسلمان و شیعه اثنی عشری بوده، همچون سایر مردم  ایران، از نژاد آریایی می باشند.

قره چمن دهستانی ییلاقی در شیراز

به گزارش سلام نو، این دهستان در استان فارس، شهرستان شیراز، بخش ارژن قرار داشته، براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن در حدود ۲۰۳۴ خانوار بوده و در مجموع شامل ۲۴ روستا می باشد. خانه زنیان، مرکزیت دهستان قره چمن بوده که مساحتی بالغ بر ۷۳۰ کیلومتر مربع دارد. قره چمن شیراز مجموعه روستاهای حاصلخیزی است که طبیعت چشم نواز و مفرحی داشته و از محبوب ترین جاهای دیدنی شیراز برای گردشگران و مسافران است. فقط دقت کنید تا بهترین زمان سفر به شیراز را انتخاب کنید.

مردم دشت ارژن، مسلمان و شیعه اثنی عشری بوده، همچون سایر مردم ایران، از نژاد آریایی می باشند. مردم این منطقه خوش آب و هوا، با گویش محلی دلنشین و خوش آهنگ خویش، فارسی را سخن می گویند. البته ۲۰% مردم دهستان قره چمن که از عشایر غیور می باشند، به زبان ترکی نیز صحبت می کنند.

قره چمن دهستانی ییلاقی در شیراز

دشت ارژن شیراز

دشت ارژن بخشی سرسبز و خوش آب و هوا و از محبوب ترین جاذبه های طبیعی شیراز است که روستاهای دیدنی و زیبای آن آوازه ای فراملی دارد. دشت ارژن تفرجگاه های زیبایی در نقاط مختلف خویش دارد همچون: چشمه فاطی در دشت قره چمن، چشمه خارنگان، چهل چشمه کرونی، شاه ابوالخیر، چشمه خونه حاجی در دهستان کوهمره سرخی، سر بهاره، آبشار چراب، چشمه سرخون، هفت برم و ...دشت ارژن از دو منطقه سردسیر و گرمسیر و همچنین ۳ دهستان تشکیل شده است که یکی از آنها، دهستان قره چمن بوده که دارای هوای سردتری نسب به شیراز بوده، چشمه های آب شیرین و رودخانه های جوشان آن موجب لطافت هرچه بیشتر هوا و سرسبزی فضای این دهستان زیبا شده است. گردش در فضای روح بخش قره چمن خاطره ای فراموش نشدنی برای شما به یادگار خواهد گذاشت.

قره چمن دهستانی ییلاقی در شیراز

پوشش گیاهی و زندگی جانوری قره چمن

قره چمن در منطقه ای نسبتا کوهستانی واقع شده که کوه های کوهمره سرخی در نزدیکی آن است. این امر موجب شده تا در دامنه کوه های آن شاهد پوشش تنک با درختچه های خاردار و گیاهانی مانند: بن سرخ، کنگر، ریواس، کاسنی، قارچ، جاشیر، موسیر و گل های فراوان و رنگارنگی همچون: بنفشه، محمدی، شیر شیروک، خرزهره، ختمی، خشخاش و ... باشیم.

همچنین انواع درخت های جنگلی همچون: کیالک، بنه، زرشک، بادام کوهی، انجیر، زالزالک و بلوط در آن یافت شده، به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی و پوشش گیاهی سرسبز، مکانی مناسب برای زندگی حیوانات و جانداران خصوصا جانورانی مانند: گوزن زرد، خرس، پلنگ، روباه، جوجه تیغی، گرگ، کفتار، گراز، شغال و ... می باشد.

https://gardeshgari724.com/upload/post/attraction/2021/01/6dd0a81b573a430652711ff31a8e2273.jpg

شغل مردم قره چمن

با توجه به ویژگی های اقلیمی و آب و هوایی منطقه، کشاورزی، واحدهای تولیدی، دامداری و همچنین صنایع تبدیلی مرتبط، در این بخش رونق فراوان دارد. مردم قره چمن برنج، گندم، سیب زمینی، گوجه فرنگی، یونجه و ... را در زمین های خود کشت نموده، می توانید انواع دام را در فصول بهار و تابستان در فضای روستا و اطراف آن مشغول چرا ببینید که فضایی دلچسب به همراه صدای نوستالژیک زنگوله های گوسفندان در دل کوه ه پدید می آورد. در فصول سرد سال نیز دام را با علوفه های ذخیره شده، تغذیه می نمایند.

روستاهای اطراف شیراز آب و هوایی دلچسب و متعادل داشته که در تمامی فصول سال زیبا و چشم نواز است. البته با توجه به آنکه این روستا در منطقه ای کوهستانی واقع شده، در فصول سرد سال، سردتر بوده، حرکت در منطقه را کمی مشکل می نماید. بهار و تابستان و حتی پاییز قره چمن شیراز بی نظیر است.

منبع: گردشگری ۷۲۴

کد خبرنگار: ۲۵
۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • علی IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    0 0
    سلام، اکثریت مردم دهستان قره چمن ترک قشقایی می‌باشند. لطفا اصلاح کنید. با تشکر
  • علی IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    0 0
    سلام، اکثریت مردم دهستان قره چمن ترک قشقایی می‌باشند. لطفا اصلاح کنید. با تشکر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید