. آب این چشمه در ردیف آب های اسیدی و از نوع آب های گوگردی و سولفاته کلسیک قرار دارد به طوری که بوی گوگرد زیادی از آن به مشام می رسد و گاز کربنیک زیادی در آن یافت می شود.

آشنایی با سردابه آبشاری با آب اسیدی

به گزارش سلام نو، استان زیبای اردبیل با دارا بودن طبیعتی غنی و بکر و دامنه های زیبای ارتفاعات سبلان یکی از زیباترین و چشم نوازترین استان های ایران است که به دلیل داشتن آب و های معتدل و دلچسب در فصول بهار و تابستان و چشمه های آب گرم متعدد در ردیف استان های گردشگر پذیر ایران قرار دارد. یکی از زیباترین جاهای دیدنی اردبیل و  جلوه های زیبای طبیعت این استان آبشار و چشمه آب گرم سردابه است که در ۲۸ کیلومتری شهر اردبیل و در شهرستان اردبیل قرار گرفته است. این آبشار نه چندان پرآب در دامنه های سبلان و در میان طبیعتی چشم نواز قرار گرفته است. ارتفاع آبشار قریب به بیست متر بوده و جریان آب آن در صورت وقوع بارش های فصلی و جاری شدن آب های سطحی بسیار پرآب تر خواهد شد.

منطقه سردابه

منبع آب این آبشار که در نزدیکی روستای سردابه و در دامنه های شرقی ارتفاعات سبلان قرار گرفته چند چشمه است که در بالادست آبشار قرار داشته و در دامان سبلان از دل زمین به بیرون می ترواند. مسیر دسترسی به آبشار با تپه هایی سبز رنگ و انبوه گندم زارها زینت داده شده است و اطراف آبشار را گیاهان آبزی که بر بلندای دیواره آبشار بالا رفته اند زینت داده اند. در پایین دست این آبشار که آب آن به زیبایی بر روی تخته سنگ های پایین دست می ریزد مکانی برای اقامت مسافرین در نظر گرفته شده است. در نزدیکی این آبشار و در مجاورت روستای سردابه چشمه آب گرم پرخاصیتی قرار دارد که به چشمه آب گرم معدنی سردابه شهره است و سبب شهرت بیشتر این روستا شده است. این چشمه که در بین مردم با نام  قیه سو یعنی آب زردرنگ شناخته می شود تاثیر زیادی در درمان بیماری زردی و یرقان دارد و از این رو در بین اهالی این منطقه بسیار محبوب است.

روستای سردابه اردبیل

دمای آب این چشمه در حدود ۳۵ درجه سانتیگراد است و خروجی آب آن و یا به اصطلاح دبی آن در حدود ۲۵ لیتر بر ثانیه است. آب این چشمه در ردیف آب های اسیدی و از نوع آب های گوگردی و سولفاته کلسیک قرار دارد به طوری که بوی گوگرد زیادی از آن به مشام می رسد و گاز کربنیک زیادی در آن یافت می شود. سدیم، کلسیم، سولفات و بی کربنات از جمله عناصر مورد در این چشمه است و اطراف آن را املاحی از نوع قلیایی خاکی و سیلیسی فرا گرفته است. آب چشمه بدون رنگ با ظاهری نسبتا شفاف است اما مزه آن کمی ترش مزه بوده و تنها بوی گوگرد زیادی از آن به مشام می رسد.

منبع: گردشگری ۷۲۴

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید