۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۶
کد خبر: 55366418

قلعه شاهدژ با بنای سنگی و برج‌های دفاعی و چند صد خانه کوچک از زیبایی و عظمت خاصی برخوردار است.در این قلعه، حوض انبارهای متعددی نیز برای ذخیره‌ی آب باران تعبیه شده است.

شاهدژ قلعه‌ای در ارتفاعات

به گزارش سلام نو، قلعه شاهدژ یکی از جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی است که در ۶ کیلومتری شرق نهبندان و ابتدای جاده‌ی نهبندان به زابل واقع شده است. این قلعه در نزدیکی روستای خوانشرف و در ارتفاع ۱۴۱۰ متری از سطح دریای آزاد قرار دارد. قلعه شاهدژ در فضای وسیع قله کوهی منفرد که از اطراف به دشت‌های باز و وسیع و روستای خوانشرف اشراف دارد، قرار گرفته است و به نام‌های شاهدژ و قلعه شاهی از آن یاد می شود.

قلعه ی شاهدژ

در این قلعه، حوض انبارهای متعددی نیز برای ذخیره‌ی آب باران تعبیه شده است. یکی از این حوض انبارها به‌صورت پلکانی ایجاد شده و به صورت آب تصفیه‌کن عمل می‌کرده است؛ که این خود یکی از زیبایی ها و شگفتی های این قلعه به شمار می اید.

نهبندان گردی

به‌علت اشرافیت کامل این قلعه به شهر نهبندان و قلعه‌ی قدیمی دیگر، در همه زمان‌ها مورد توجه حاکمان وقت قرار می‌گرفته است. قلعه شاهدژ با بنای سنگی و برج‌های دفاعی و چند صد خانه کوچک از زیبایی و عظمت خاصی برخوردار است. از مهم‌ترین مزایای این اثر به‌عنوان یک جاذبه‌ی شاخص گردشگری می‌توان به وسعت زیاد و گسترش فراوان آثار تاریخی، داشتن عناصر و اجزای گوناگون مانند بارو، برج‌ها، آب انبارها، ارگ، کوچه‌ها و گذرها، خانه‌ها و فضاهای مسکونی با ویژگی حیاط مرکزی، استفاده زیاد و انبوه از مصالح سنگی، تنوع محیطی، قرارگیری در کنار مسیر اصلی ترانزیتی شرق کشور، استفاده از سنگ به‌عنوان مصالح قالب اشاره کرد . 

 منبع: گردشگری ۷۲۴

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید