اثرات تهویه مطبوع بر روی پوست در برخی افراد کاملاً قابل توجه است و در برخی دیگر، تأثیر متوسطی دارد، اما تغییرات قابل توجه است و به طور کلی باعث خشکی پوست می‌شود.

چند توصیه مهم برای محافظت از پوست در برابر باد کولر
به گزارش سلام نو به نقل از شفاآنلاین، شکی نیست که در طول تابستان، گرما می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد. تهویه هوا تا حدودی با کاهش رطوبت، منطقه را خنک می‌کند. این می‌تواند لایه هیدرولیپیدی طبیعی پوست را تغییر دهد که نتیجه آن اگزما و سوزش است.

اثرات تهویه مطبوع بر روی پوست

قرار گرفتن مداوم یا طولانی مدت در معرض تهویه هوا بر سلامت پوست تأثیر می‌گذارد به این دلیل که PH طبیعی پوست اسیدی است، اما زمانی که در معرض محیط‌هایی با سطوح رطوبت کم قرار می‌گیرد، قلیایی می‌شود. این کار باعث خشک شدن پوست و کاهش قدرت دفاعی پوست می شود.

تهویه مطبوع روی برخی افراد بیشتر از دیگران تأثیر می‌گذارد. قابل توجه‌ترین اثرات در افرادی با پوست خشک یا افرادی که تمایل به پوست چرب دارند دیده می‌شود. رطوبت کم منجر به تبخیر امولسیون هیدرولیپیدی می‌شود.

نقش این امولسیون محافظت از پوست در برابر تهاجمات خارجی است. وقتی رقیق می‌شود، پوست آسیب‌پذیرتر می‌شود.

 در بسیاری از موارد نمی‌توان بدون استفاده از تهویه مطبوع بود پس توصیه می‌شود برای حفظ پوست هر کاری را که نیاز هست انجام دهید تا آسیبی به آن وارد نشود.

بهترین نکات برای محافظت از پوست در برابر اثرات تهویه مطبوع

بهترین راه برای محافظت از پوست در برابر اثرات تهویه هوا، حفظ رطوبت مناسب در پوست و به طور کلی بدن است. راه‌های دستیابی به این امر به شرح زیر است:

۱. نوشیدن آب فراوان

نوشیدن ۲ لیتر آب در روز توصیه می‌شود. وقتی شروع به استفاده از تهویه مطبوع می‌کنید، باید میزان نوشیدنی خود را افزایش دهید؛ به این دلیل که پوست به طور مداوم رطوبت خود را از دست می‌دهد و لازم است آن را بازیابی کنید.

توصیه این است که آب بنوشید، حتی اگر احساس تشنگی نمی‌کنید. می‌توان این کار را با جرعه‌های کوچک و مکرر انجام داد.

همچنین توصیه می‌شود مصرف برخی از غذاها مانند سوپ سبزیجات سرد، میوه و آب میوه های طبیعی را افزایش دهید. سلامتی شما بیشتر خواهد بود و پوستتان سالم‌تر به نظر می‌رسد.

۲. مرطوب کننده بزنید

یک ایده خوب دیگر برای جلوگیری از اثرات تهویه هوا بر روی پوست، استفاده منظم از مرطوب کننده است. بافت آن باید سبک و تازه باشد.  بهتر است آن را در یخچال قرار دهید و بعد از دوش گرفتن استفاده کنید.

از مصرف کرم‌های حاوی الکل، چربی یا روغن های ضروری باید اجتناب شود. توصیه نمی‌شود از محصولاتی که کودوژنیک هستند استفاده کنید، زیرا منافذ را می‌بندند. کرم مرطوب کننده علاوه بر جلوگیری از پیری زودرس، مقاومت و قابلیت ارتجاعی ایجاد می‌کند.

۳. تغذیه سالم

 چندین غذا  وجود دارند که اثرات خشکی تهویه مطبوع را جبران می‌کنند. بهتر است از یک رژیم غذایی آنتی اکسیدانی استفاده کنید که بیشتر از میوه‌ها و سبزیجات تشکیل شده است.

توت، سیب، هویج، کلم بروکلی، کنگر فرنگی، گل کلم، اسفناج و گوجه فرنگی بسیار توصیه می شود. آجیل و محصولات لبنی و همچنین دم کرده چای سبز هم توصیه می‌شود.

۴. شستن مداوم دست ها و صورت

شستن مکرر دست‌ها و صورت به مبارزه با اثرات تهویه هوا بر روی پوست کمک می‌کند. این باعث افزایش رطوبت و تقویت بهداشت می‌شود. وقتی پوست تمیز و مرطوب باشد، سالم تر به نظر می‌رسد.

از صابون های معطر یا توالت پرهیز کنید. در عوض مایعات حاوی اسید لاکتیک را انتخاب کنید. این کار باعث نرمی و درخشندگی پوست می شود. صابون های خنثی نیز به ویژه برای پوست های ظریف بسیار توصیه می‌شود.

بسیار مهم است که یاد بگیرید چگونه صورت خود را بدون آسیب رساندن به پوست خود خشک کنید. توصیه نمی شود صورت خود را با حوله مالش دهید، زیرا این کار خشکی بیشتری ایجاد می کند. کار صحیح این است که صورت خود را با لمس های سبک خشک کنید. بیشتر طول می‌کشد اما بهتر است.

۵. پرهیز از دخانیات و الکل

اگر به دنبال محافظت از پوست خود در برابر تهاجمات ناشی از تهویه مطبوع هستید، سیگار کشیدن اثر معکوس دارد. دود تنباکو حاوی سمومی است که پوست را خشک می‌کند.

الکل یکی دیگر از ترکیبات خشک کننده پوست است. نه تنها به عنوان یک ادرار آور عمل می کند و باعث دفع آب از بدن می شود، بلکه مانع از آبرسانی بعدی نیز می‌شود.

دمای مناسب

بهترین راه برای جلوگیری از اثرات منفی تهویه هوا بر روی پوست، انجام اقدامات پیشگیرانه مانند موارد ذکر شده در بالا است. در واقع، انجام هیچ یک از آنها دشوار نیست.

همچنین، به یاد داشته باشید که دمایی را که تهویه مطبوع خود را در آن تنظیم می کنید باید متعادل باشد. سرد بودن بیش از حد آن منطقی نیست، زیرا برق بیشتری مصرف خواهید کرد و آسیب به پوست شما نیز افزایش می‌یابد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید