فرستاده ویژه دولت الجزایر به منطقه صحرا و کشورهای مغرب عربی گفت: اظهارات غیرمسؤولانه خوزه مانوئل آلبارز و نادیا کالوینو، وزیر اقتصاد اسپانیا هرگونه فرصت عادی‌سازی روابط با یک دولت غیرموثق را که دروغ‌پراکنی کرده و رو به‌ جلو فرار می‌کند، از بین برد.

الجزایر: احتمال عادی‌سازی روابط با اسپانیا بعید است

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، یک مسؤول عالی‌رتبه الجزایری تاکید کرد، اظهارات مسؤولان اسپانیایی درباره اختلاف شدید دو کشور تمامی فرصت‌ها برای عادی‌سازی روابط دوجانبه را از بین برد.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، عمار بلانی، فرستاده ویژه دولت الجزایر به منطقه صحرا و کشورهای مغرب عربی با اشاره به اظهارات خوزه مانوئل آلبارز، وزیر خارجه اسپانیا که همگرایی الجزایر با روسیه در حوزه انرژی از زمان آغاز جنگ اوکراین را به خشم الجزایر از اسپانیا مرتبط دانست، اظهار کرد: اظهارات غیرمسؤولانه خوزه مانوئل آلبارز و نادیا کالوینو، وزیر اقتصاد اسپانیا هرگونه فرصت عادی‌سازی روابط با یک دولت غیرموثق را که دروغ‌پراکنی کرده و رو به‌ جلو فرار می‌کند، از بین برد.

الجزایر پیش از این نارضایتی شدید خود را از بیانیه هشتم مارس مادرید در حمایت از طرح پیشنهادی مراکش برای حاکمیت خودگردان در منطقه صحرا اعلام کرده و قرارداد دوستی و حسن‌همجواری خود با اسپانیا را لغو کرده و تمامی فعالیت‌های تجاری خود به جز معاملات گاز با این کشور را از هشتم مارس جاری متوقف کرد.

کالوینو نیز یکشنبه گذشته با اشاره به سفر ماه گذشته سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به الجزایر و تقدیر او از موضعگیری میانه این کشور نسبت به جنگ اوکراین، گفته بود، "الجزایر روز به روز بیشتر و بیشتر به سمت روسیه متمایل می‌شود به همین دلیل تصمیم این کشور برای تعلیق قرارداد (دوستی و حسن همجواری) من را غافلگیر نکرد".

همچنین فرستاده ویژه دولت الجزایر به منطقه صحرا و کشورهای مغرب عربی از مارگاریتا روبلس، وزیر دفاع اسپانیا به دلیل دفاعش از حمایت مادرید از مراکش در موضوع صحرای غربی انتقاد کرد.

الجزایری‌ها منتظر روی کار آمدن کابینه جدیدی در اسپانیا و کنار رفتن پدرو سانچز، نخست وزیر فعلی این کشور هستند چرا که احتمال می‌دهند در این صورت موضعگیری این کشور درباره منطقه صحرا اصلاح شود.

روزنامه "ال‌پائیس" به نقل از برخی منابع در دولت اسپانیا نوشت، مادرید در حال بررسی امکان محکومیت الجزایر در اتحادیه اروپاست زیرا در حال نقض توافقنامه همکاری اروپا و منطقه مدیترانه است که در سال ۲۰۰۲  به امضا رسیده و سال ۲۰۰۵ وارد فاز اجرایی شد. الجزایری‌ها این توافقنامه را از منظر مالی به نفع خود نمی‌دانند زیرا آنها را از درآمدهای مهمی محروم می‌کند.

انجمن بانک‌ها و نهادهای مالی الجزایر که به صورت غیررسمی به دولت الجزایر وابسته است، در همان روزی که تصمیم برای تعلیق قرارداد دوستی گرفته شد، اعضای خود را به ممنوعیت معامله با اسپانیا تشویق کرد. سه‌شنبه گذشته نیز عبد الرحمان راویه، وزیر دارایی الجزایر بدون اعلام دلیلی برکنار شد؛ به نظر می‌رسد او هزینه شتاب‌زدگی در توقف معاملات بانکی و تجاری با اسپانیا را متحمل شد.

هیات الجزایر در اتحادیه اروپا پیشتر اقدام این دولت در توقف معاملات تجاری با شریک اسپانیایی خود را تکذیب کرده بود. پیش از آن نیز کمیسیون اروپا، الجزایر را به نقض تعهداتش در توافقنامه همکاری در مورد یکی از اعضای اتحادیه اروپا متهم کرده بود.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید