تحریم سفر طالبان در سال ۲۰۱۹ توسط دونالد ترامپ برداشته شد تا راه را برای مذاکرات صلح آمریکا و طالبان هموار کند.

تصمیم آمریکا برای بررسی تمدید معافیت سفر رهبران طالبان

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا از نشریه فارین پالسی، آمریکا در نظر دارد تمدید معافیت سفر رهبران طالبان را مورد بررسی قرار دهد، امری که امکان سفر مقام‌های مزبور به خارج از کشور افغانستان را مهیا می‌کند.

دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا درگیر بحثی داخلی درباره تمدید معافیت دوران دونالد ترامپ سلف خود است که به رهبران طالبان اجازه می دهد به خارج از افغانستان سفر کنند.

زمان رفع تحریم سفر رهبران طالبان ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد) پایان می یابد. شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده که هنوز هیچ تصمیمی در این مورد اتخاذ نکرده است.

تحریم سفر طالبان در سال ۲۰۱۹ توسط دونالد ترامپ برداشته شد تا راه را برای مذاکرات صلح آمریکا و طالبان هموار کند.

حال نهادهای مدافع حقوق بشر، واشنگتن را تحت فشار قرار داده اند تا این تحریم ها را دوباره اعمال کند و این در حالی است که متحدان اصلی آمریکا در سازمان ملل پیام داده اند که از تمدید معافیت حمایت می کنند.

این گزارش حاکی است که شماری از مقام های وزارت امور خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا بر این باورند که این تحریم ها باید دوباره وضع شود، زیرا از عدم پیشرفت واقعی در مورد کاهش سرکوب زنان و دختران، تشکیل دولت فراگیر و احترام به حقوق بشر خسته شده اند.

اما برخی مقام های آمریکایی می گویند اعمال تحریم ها بر طالبان، راه را به روی هر گونه مذاکره با این گروه می بندد و سخت گیری های طالبان را بیشتر می کند.

شماری از فعالان حقوق بشر افغانستان نیز با انتقاد از دولت بایدن معتقدند کسانی که برای حقوق بشر کار می کنند، نمی توانند به راحتی سفر کنند، اما طالبان که حقوق بشر را نقض کرده و زنان را سرکوب می کند، آزادانه سفر می کند.

به اعتقاد برخی دیپلمات ها، وضع دوباره تحریم بر سفرهای طالبان ممکن است تاثیر چندانی بر وضعیت نداشته باشد، زیرا این گروه در مدت کمتر از یک سال حکومت به هیچ فشاری تن نداده است.

اگرچه نزدیک به ۹ ماه است که گروه طالبان قدرت را در افغانستان بدون هیچ مزاحمتی به کنترل خود در آورده و اعلام ایجاد حکومت موقت در این کشور کرده اند، اما تاکنون هیچ کشوری به طور رسمی طالبان و حکومتشان را به رسمیت نشناخته است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید