مهر نوشت: معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از یک بیمار مبتلای قطعی و افزایش بیماران محتمل تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان اردبیل خبر داد.

شناسایی یک بیمار مبتلای قطعی به تب کریمه کنگو در اردبیل صحت دارد؟ + جزییات

به گزارش سلام نو، محمد جعفرزاده اظهار کرد: این بیمار جدید بستری، آقایی ۳۹ ساله با سابقه گزش چندین کنه به طور همزمان و تماس با دام بوده که با شروع علائم، ویزیت پزشک و انجام آزمایشات اولیه، مورد محتمل تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) تشخیص داده شده و آزمایشات تکمیلی بیمار در دست اقدام است.

وی افزود: بر این اساس، تعداد بیماران محتمل به سه مورد افزایش یافته و یکی از بیماران که چند روز قبل بستری شده بود پس از تأیید نهایی آزمایشگاهی، به عنوان بیمار قطعی تب کریمه کنگو مشخص و تحت درمان می‌باشد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بیان کرد: تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که همه ساله با شروع فصل گرما و فعالیت کنه‌ها در کشور و اکثراً در افرادی که در معرض تماس با دام، خون و ترشحات حیوان آلوده قرار می‌گیرند و یا افرادی که توسط کنه مورد گزش قرار می‌گیرند، مشاهده می‌شود، همچنین یکی از روش‌های انتقال این بیماری، گزش با کنه هیالوما است که در صورت مشاهده، نباید این کنه‌ها با دست له شوند.

جعفرزاده با تاکید بر رعایت نکات لازم برای پیشگیری از ابتلاء به این بیماری تصریح کرد: خرید گوشت باید از قصابی‌های معتبر صورت گرفته و باید از خرید و استفاده از گوشت‌هایی که در کنار جاده‌ها کشتار و عرضه می‌شوند و همچنین ذبح دام در منزل، جداً خودداری کرد.

وی با اشاره به اینکه انجماد گوشت سبب از بین رفتن ویروس CCHF در آن نمی‌شود، تاکید کرد: گوشت‌های مشکوک باید به مدت ۲۴ ساعت و جگر، کلیه و قلب به مدت ۴۸ ساعت در دمای ۲ تا ۸ درجه یخچال نگهداری شده و بلافاصله از مصرف گوشت‌های تازه خودداری شود.

رئیس مرکز بهداشت استان تصریح کرد: از عموم هم استانی‌ها درخواست می‌شود در صورت بروز علائم اولیه سرما خوردگی شامل تب، لرز، آبریزش از بینی، درد بدن و یا مشاهده خونریزی غیر عادی متعاقب تماس با دام و یا گزش کنه، بلافاصله به نزدیک ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه نمایند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید