سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت، امکان بازگشت دوجانبه به توافق هسته‌ای با ایران وجود دارد.

تازه‌ترین اظهارنظر واشنگتن درباره امکان بازگشت به برجام

به گزارش سلام نو به نقل از العالم - آمریکا، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پنجشنبه شب به وقت تهران گفت، امکان بازگشت به برجام وجود دارد.

پرایس در نشستی خبری با تکرار مواضع واشنگتن و تلاش برای انداختن توپ در زمین جمهوری اسلامی ایران گفت: «در صورتی که ایران مسائل خارج از توافق را کنار بگذارد، امکان بازگشت دوجانبه به توافق هسته‌ای وجود دارد».

این مقام آمریکایی گفت: «اگر دولت قبلی آمریکا از برجام که به درستی عمل می‌کرد خارج نشده بود اکنون در این وضعیت نبودیم. بر اساس ارزیابی این وزارتخانه، جامعه اطلاعاتی ما و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این توافق به درستی کار می‌کرد».

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: «نمی‌توانیم در زمان به عقب برگردیم اما می‌توانیم به برجام برگردیم. اگر به برجام برگردیم، در موقعیت بهتری در مورد برنامه هسته‌ای ایران قرار خواهیم گرفت».

پرایس مدعی شد آنچه زمان گریز هسته‌ای ایران نامیده می‌شود اکنون نه در حد سال و ماه بلکه در حد چند هفته و یا کمتر است.

او در ادامه ادعاهای خود گفت: «نکته نهایی این است که مسئله هسته‌ای، بزرگ‌ترین چالشی است که از سوی ایران متوجه ما است اما تنها چالش و تهدید نیست بلکه برنامه موشک‌های بالستیک و گروه‌های نیابتی هم تهدید هستند. اگر این چالش را کنار بگذاریم توانایی بیشتری در رسیدگی به سایر مسائل خواهیم داشت که برای ما و متحدانمان مهم هستند».

این دیپلمات آمریکایی بار دیگر تکرار کرد مهلت بازگشت دوجانبه به پایبندی به توافق هسته‌ای با ایران تا زمانی است که انجام این کار برای آمریکا نفعی داشته باشد و در حال حاضر بازگشت به برجام برای امنیت ملی آمریکا نفع دارد اما همیشه چنین نخواهد بود.

پرایس مدعی شد اگر تهران مسائل فرابرجامی را کنار نگذارد، واشنگتن گزینه‌های دیگری را در اختیار خواهد داشت که آن‌ها را با متحدان خود به بحث گذاشته است.

اظهارات این مقام آمریکایی در حالی مطرح شده‌اند که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شده است. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ماه‌های گذشته، بعد از وقفه در مذاکرات وین، به رویه همیشگی خود در متوسل شدن به عملیات‌های روانی و رسانه‌ای جهت مقصرنمایی ایران و سلب مسئولیت از خود روی آورده‌اند. این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است.

بعد از آنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری‌ با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.

یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. از جمله انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

کشورهای غربی در ادامه اقدامات ضد ایرانی خود ۱۸ خردادماه قطعنامه‌ای که ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند به شورای حکام ارائه کرده و آن را به تصویب رساندند».

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید