در دشتستان تا مدت ها بعد از اسلام جمعیتی از زرتشتیان حضور داشتند و این قلعه در اختیار بزرگ آنان موسوم به مس مغان بوده که در این افسانه به صورت مسغون نقل شده است. این قلعه در فتوحات مسلمانان در قرن سوم هجری فتح شد و قدرت مس مغان مضمحل گردید.

از سرگذشت کوه قلعه دشتستان چه می‌دانید؟

به گزارش سلام نو، در مناطق کوهستانی باغ تاج در شرق برازجان خرابه های یک قلعه بسیارقدیمی مشتمل بر شالوده دیوارها و ستون ها و پلکانهایی که از سنگ و گچ ساخته شده وجود دارد. این قلعه که بنام کوه قلعه شناخته می شود بر فراز یکی از کوهها و بر لب پرتگاهی مخوف بنا گردیده و بنا به اظهار اهالی منطقه متعلق به دوره قبل از اسلام میباشد. دسترسی به قلعه بسیار سخت و با زحمت بسیار همراه بوده و  صعب العبور است.

از سرگذشت کوه قلعه دشتستان چه می‌دانید؟

کوه قلعه نام یک اثر باستانی در ۲۵ کیلومتری برازجان و بر فراز کوهی به همین نام به ارتفاع حدود ۹۰۰ متر است و شباهت زیادی به قلعه الموت در قزوین و قلعه بابک آذربایجان دارد. از مشاهدات عینی و مطالعه سبک بنا و همچنین نوع مصالحی که در ساخت آن بکاررفته میتوان گفت که این قلعه از قلاع دوره قبل از اسلام اس. قابل ذکر است که آثار ساختمان های مخروبه ای که بر فراز قله کوه قلعه وجود دارد و نیز چاه شگفت انگیزی که از نزدیک رأس قله تا کمرکش کوه در سنگ یکپارچه حفر شده و سپس مجرای افقی آن که از کمرکش کوه به آب شیرین آن منتهی می شود و نیز دیوار های مارپیچی که به همرا ه پلکانی طولانی دامنه را به قلعه بالای قله می رساند موجب شده تا مردان بر این باور باشد که اینجا مرکز حکومت فرمانروایی بوده به نام شاه مسغون (شاه موس خون) یا براز که دختری زیبا داشته است. آن هنگامی که دشمن بدین قلعه روی کرد و از گشودن آن عاجز ماند این دختر دل در گرو عشق فرمانده دشمن بست و او پیغام داد که چگونه باحفر دالانی در کمرکش کوه بر چاه آب قلعه دست یابد در ازای این خدمت او خواهان ازدواج با فاتح قلعه بود. فرمانده دشمن نیز چنین کرد و بدلیل بی آبی و تشنگی قلعه تسلیم و تخریب شد. اما فرمانده مال اندیش فاتح اکنون از خیانت پیشگی دختر شاه مسغون بیمناک بود لذا از ازدواج با او سر باز زد او دستور داد او را با اسب در کوهستان بر خاک کشیدند بدین ترتیب خائن کشته شد.

از سرگذشت کوه قلعه دشتستان چه می‌دانید؟

در دشتستان تا مدت ها بعد از اسلام جمعیتی از زرتشتیان حضور داشتند و این قلعه در اختیار بزرگ آنان موسوم به مس مغان بوده که در این افسانه به صورت مسغون نقل شده است. این قلعه در فتوحات مسلمانان در قرن سوم هجری فتح شد و قدرت مس مغان مضمحل گردید بنحوی نه چندان دقیق سقوط کوه قلعه را در بعضی از اخبار تاریخی و کتب انساب می توان سراغ گرفت. بر اساس تذکره ای خطی موسوم به تذ کره شاه زند و در قرن سو م و چهارم هجری نهضت و مها جرتی از بنی ها شم به سواحل جنوبی ایران صورت گرفت که فرماندهی آنها را عفیف الدین موسی مشهور به شاه زند و بر عهده داشته است که مقبره او هم اکنون در بیرم لارستان قرار دارد. بر اساس این تذکره شاهزاده ابراهیم که اکنون در دامنه کوه قلعه مدفون است بدست دشمنان که گبر بوده اند کشته شده است.

از سرگذشت کوه قلعه دشتستان چه می‌دانید؟

مسیر دسترسی

  • قابل ذ کر است که راه های رسیدن به کوه قلعه متعدّد می باشد که مهمترین آنها ازشمال کوه قلعه از طریق شاهزاده ابراهیم، منطقه بام بلند، دره هشت رود (دره هشرو)، برد قدیم می باشد. زمان کوهپیمایی از طریق این مسیر از شاهزاده ابراهیم تا کوه قلعه چهار ساعت به طول می انجامد.
  • مسیردیگر کوه قلعه از جاده روستای کلمه (کوه بهمرد)، تنگ شیخ عبدعلی، سپس کوه قلعه می باشد. زمان کوهپیمایی از این مسیر از کوه بهمرد تا کوه قلعه دو ساعت و نیم به طول می انجامد.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید