فاریاب معرب پاریاب است. پاریاب (پا روی آب) به معنی زمینی است که به وسیله آب قنات یا رود آبیاری می‌ شود.آبشار فاریاب چشم اندازی دیدنی دارد. دشت ها و کوه های اطراف آن و صدای ریزش آب و لطافتی که در هوا احساس می شود، خاطره ای به یادماندنی می سازد.

آیا به آبشار رودفاریاب سفر کرده‌اید؟

به گزارش سلام نو، روستای زیبای رود فاریاب که از قطب ‌های گردشگری و کشاورزی شهرستان دشتستان است در استان بوشهر واقع شده است. این منطقه دارای آبشاری زیبا و دیدنی است که میتواند در فهرست مکانهای دیدنی هر گردشگری در استان بوشهر قرار گیرد.این آبشار از به هم پیوستن آب چشمه‌ های منطقه فاریاب دشتستان و رود روستای رود فاریاب تشکیل می ‌شود. با توجه به دمای بالای استان و کم آبی در این منطقه، آبشار رود فاریاب و چشمه سارهای اطراف آن بسیار اهمیت دارند. مهمترین چشمه این منطقه چشمه تنگ فاریاب است که اهالی روستای رودفاریاب برای آبیاری باغات خود از آن بهره مند می شوند.

آیا به آبشار رودفاریاب سفر کرده‌اید؟

آبشار فاریاب پشتکوه دشتستان در موقعیت جغرافیایی E۵۱۳۱ N۲۹۰۹ در استان بوشهر واقع است. آبشار رود فاریاب (چرمکی) که در شمال روستایی به همین نام واقع شده، طراوت و زیبایی جالب توجهی به محیط پیرامون بخشیده است. تماشای قطره های زیبای آب که به شدت به سنگ ها برخورد کرده و پراکنده میشوند، هر بیننده ای را ناخودآگاه جذب می کند. تماشای آبشار به ویژه در فصل تابستان و در اوج گرما لذتی وصف ناپذیر دارد. در نزدیکی آبشار باغ های لیمو و نخلستان، جلوه زیبایی از طبیعت را خلق کرده ‌اند.

آبشار فاریاب چشم اندازی دیدنی دارد. دشت ها و کوه های اطراف آن و صدای ریزش آب و لطافتی که در هوا احساس می شود، خاطره ای به یادماندنی می سازد. در کنار آبشار آثاری از آسیاب های قدیمی نیز به چشم میخورد که از آثار تاریخی منطقه هستند.

آیا به آبشار رودفاریاب سفر کرده‌اید؟

آبشار رودفاریاب با سرمایه گذاری سازمان جهانگردی بوشهر به قطبی تفریحی - توریستی تبدیل شده است. این آبشار محیط چندان وسیعی ندارد و دور محوطه آن دیوارکشی شده است که برای پایین رفتن باید ازپلکانی سنگی و پرپیچ و خم گذشت تا به کنار آبشار رسید. محیط اطراف آن پوشیده از درختان نخل است که زیبایی خاصی به آین منطقه داده است. آب این آبشار کمی شور است اما هنگام بارش های فصلی، شوری آن کم میشود.

لازم به ذکر است که سرچشمه رود فاریاب در تنگ فاریاب، در فاصله نه کیلومتری روستا واقع شده است. این تنگ نزدیک به سه کیلومتر طول دارد. سرتاسر تنگ زیبای فاریاب نیز پوشیده از باغات لیمو و نخل است. این زیبایی ‌های طبیعی چون در استان گرم و خشک بوشهر واقع شده‌ اند اهمیت بسیار دارند. متاسفانه چند سالی است که خشکسالی، این منطقه را نیز به شدت تهدید می ‌کند. میزان آب چشمه تنگ فاریاب کم شده و باغ های زیبا در حال نابودی هستند.

آیا به آبشار رودفاریاب سفر کرده‌اید؟

نام فاریاب یا پاریاب نشان از قدمت تاریخی این روستا دارد. در ایران تعداد زیادی روستا وجود دارد که ساختار بخشی از نام آنها برگرفته از واژه فاریاب می باشد. روستاهای فاریاب، رودفاریاب و تنگ فاریاب در استان بوشهر، فاریاب، چنارفاریاب، تنگ فاریاب و دشت فاریاب در استان فارس، فاریاب در استان کرمان، فاریاب و فاریاب کوهیج و فاریاب سنگوییه در استان هرمزگان از جمله نقاطی هستند که این گونه نامگذاری شده ‌اند.

بیشتر این مناطق، آسیاب‌ های فراوانی داشته اند که نشانگر این است که در قدیم این روستاها مراکز مهم تهیه آرد بشمار می رفته اند. در روستای رودفاریاب بقایای سه آسیاب وجود دارد که در حال نابودی کامل هستند.

درآمد مردم روستا از فعالیت های زراعی، دامداری و صنایع دستی تأمین می ‌شود.

آیا به آبشار رودفاریاب سفر کرده‌اید؟

مسیر دسترسی

آبشار فاریاب در منطقه ای کوهستانی در شصت و پنج کیلومتری برازجان و جنوب کوه بزیز قرار دارد.
سه مسیر برای رسیدن به این آبشار زیبا در دسترس است. مسیر نخست جاده بوشهر- شیراز است که حدودا ۳۸ کیلومتر پس از نیروی انتظامی دالکی قرار دارد. دومین مسیر از راه بنداروز و شاهزاده ابراهیم می باشد که به کلمه می رسد و از آنجا به تنگ فاریاب منتهی می گردد. سومین مسیر نیز از شهر اهرم به منطقه پشتکوه منتهی می شود. به علت دور افتادگی و مسیرهای فرعی متعدد بهتر است برای دیدن آبشار از راهنمای محلی کمک بگیرید.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایران من IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    0 0
    معروفترین روستا با نام فاریاب فریومد است..علامه مرتضی مطهری هم اهل فاریاب فریومد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید