۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴
کد خبر: 55365882

تشابه نوع معماری این شهر به نوع ساختار کندوی زنبور عسل موجب شده تا این شهر را به نام شهرکندویی پلتقان بشناسند.این شهر با حفاری در درون تپه ای ماهوری و بدون استفاده از مصالح بنایی با حفاریهای گنبدی شکل و با محاسبات بسیار دقیق ساخته شده‌ است.

پتلقان شهری کندویی در اردبیل

به گزارش سلام نو، شهر تاریخی پتلقان مورد توجه دوستداران تاریخ و آثار باستانی است. این شهر تاریخی با حفاری هایی درون تپه ها بوجود آمده است. حفاری های دقیق همراه با گنبد هایی دقیق از دیدنی های شهر کندویی پلتقان است.

روستای پتلقان در بیله سوار بخاطر شهر باستانی خود مشهور است. در سال ۱۳۵۵ این شهر  هنگام کار کشاورزی در مزرعه، به ‌طور اتفاقی کشف شد و تا دو سال نیز مورد بازدید اهالی و دوستداران میراث فرهنگی قرار گرفت. بعد از دو سال بازدید از این شهر کندویی برای بازدید کنند گان متوقف شد و تا به حال به همان صورت باقی مانده است.

شهر کندویی پتلقان - سایت گردشگری ایران

ویژگی‌های معماری

با توجه به شواهد باستان‌ شناسی مزارع جنوبی روستای پتلقان، قبلاً شهری باستانی بوده که در فاصله دو کیلومتری این روستا واقع است. این شهر با حفاری در درون تپه ای ماهوری و بدون استفاده از مصالح بنایی با حفاریهای گنبدی شکل و با محاسبات بسیار دقیق ساخته شده‌ است. این حفاری ‌ها دارای اتاقهایی است که از چهار طرف با دالانهایی به اتاقهای بعدی که آن اتاقها نیز چهار در دارند ارتباط پیدا می ‌کند و تا کیلومترها ادامه می یابد. بعلت تاریکی و کمبود اکسیژن کسی نتوانسته تا انتهای آن پیش برود. همچنین خمره ای به شعاع ۳ متر از این محل کشف شده که طبق تحقیقات صورت گرفته قدمت آن ۲۳۰۰ سال قبل تخمین زده شده ‌است. محوطه تاریخی این شهر قابل بازدید برای عموم است اما خود شهر در حال حاضر به علت اینکه تحقیقات در آن نیمه کاره رها شده امکانی برای بازدید ندارد. عمق زیاد و نبود اکسیژن و نور باعث شده تا این تحقیقات و حفاری ها نیمه کاره بماند.

شهر کندویی پتلقان - سایت گردشگری ایران

موقعیت مکانی

موقعیت قرار گیری شهر کندویی پتلقان در سمت جنوبی و در فاصله ده دقیقه ای از شهر جعفرآباد است. با وجود اینکه فاصله این روستا از دهستان قشلاق شرقی یا جعفرآباد کمتر از ۷ کیلومتر است ولی راه این روستا آسفالت نیست.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید