تزرج یکی از روستاهای زیبای شهرستان حاجی آباد در استان هرمزگان است که در جنوب غربی و ۲۵ کیلومتری این شهرستان واقع شده است، اینجا منطقه‌ ای ییلاقی و دارای رودخانه و آبشاری فصلی است. شهرستان حاجی آباد به واسطه داشتن نخلستان‌ های وسیع و سرسبز، مشهور است.

تزرج حاجی آباد روستایی با جاذبه‌های گردشگری متنوع

به گزارش سلام نو،  روستای تزرج که در میان نخلستان‌ ها و کوهستان گرم و تفتیده حاجی آباد استان هرمزگان قرار دارد، دارای جاذبه های گردشگری زیبا و متنوعی است که چشم هر زیبایی پسند را بخود جلب می کند. آبشار تزرج با زیبایی منحصر به فرد خالق زیباترین طبیعت خداوندی در منطقه شده است.  این روستا دارای مردمان خونگرم و مهمان دوستی است که سالانه پذیرای هزاران نفر از هموطنان و گردشگرن داخلی و خارجی هستند. از عواملی که این روستای زیبا را از روستاهای دیگر متمایز می‌ کند آسیاب ‌های آن است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند.

تزرج حاجی آباد روستایی با جاذبه‌های گردشگری متنوع

تزرج یکی از روستاهای زیبای شهرستان حاجی آباد در استان هرمزگان است که در جنوب غربی و ۲۵ کیلومتری این شهرستان واقع شده است، اینجا منطقه‌ ای ییلاقی و دارای رودخانه و آبشاری فصلی است. شهرستان حاجی آباد به واسطه داشتن نخلستان‌ های وسیع و سرسبز، مشهور است و در کوهپایه‌ ها نیز درختان سدر، کنار و انجیر به همراه گیاهان سرسبز، مناظری بکر و تماشایی خلق کرده اند. روستای تزرج نیز از توابع بخش مرکزی این شهرستان بوده و دارای مردمان خونگرم و مهمان دوستی است که سالانه پذیرای هزاران نفر از هموطنان و گردشگرن داخلی و خارجی است. تزرج را که در میان نخلستان ‌ها و کوهستان گرم و تفتیده حاجی آباد قرار دارد به عنوان زیباترین روستای گردشگری جنوب معرفی می‌ کنند. این روستا به دلیل قدمت و آسیاب ‌هایش شهرت یافته و می‌ توان به چشمه‌ های زیبای جاری از دل کوه نیز اشاره کرد که یکی از هزاران زیبایی‌ های این روستا را شامل می ‌شود. روستای تزرج با چشم‌ انداز رنگارنگ باغات مرکبات و نخلستان، هوای بسیار لطیف و مساعد در ایام عید و فصول پاییز و زمستان، شرایط مناسبی را برای بازدید گردشگران فراهم می‌ آورد.

https://fa.tripyar.com/uploads/picture/2989/waterfall-3.jpg

موقعیت جغرافیایی تزرج

این روستا از شمال به کوه شاهینی، از شمال شرقی به کوه کم کالان، از جنوب و جنوب شرقی به کوه گروگاهی و از شرق به تپه کمزکری محدود می ‌شود.

شرایط اقلیمی تزرج

روستای تزرج با ارتفاع ۸۷۰ متر از سطح دریا، اقلیمی گرم و خشک دارد. آب و هوای آن در فصل زمستان معتدل و در فصل تابستان گرم و خشک است.

تزرج حاجی آباد روستایی با جاذبه‌های گردشگری متنوع

زبان و تاریخ تزرج

سابقه و قدمت روستای تزرج به دوره قاجاریه می‌ رسد. آثار به جا ماندة برج و چند آسیاب قدیمی از قدمت روستای تزرج حکایت دارند. مردم روستای تزرج به گویش مینابی سخن می ‌گویند.

معیشت و اقتصاد

اقتصاد روستای تزرج بر پایه فعالیت ‌های زراعی، باغداری و دامداری استوار است. گروهی از مردم نیز، در امور خدماتی و تولید صنایع دستی اشتغال دارند.

https://fa.tripyar.com/uploads/picture/2989/village-7.jpg

محصولات تزرج

مهمترین محصولات زراعی روستا شامل گندم، جو، کنجد، ذرت، پنبه، و انواع سبزیجات است. پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین، لیموترش، بکرایی، گریپ فروت و خرما از محصولات باغی روستای تزرج است. دامداری نیز با تولید انواع محصولات دامی مانند گوشت و فرآورده‌ های لبنی رونق دارد.

ساختار روستا

روستای تزرج در دشت استقرار یافته و بافت عمومی و ساختار کالبدی آن از اقلیم و طبیعت حاشیه شمالی خلیج‌ فارس تأثیر گرفته است. خانه‌ های روستا اغلب در یک طبقه با سقف مسطح و حیاط وسیع ساخته شده ‌اند. در ساخت بیشتر خانه‌ ها از مصالح بومی نظیر خشت، گل، برگ و تنه درخت نخل استفاده شده است. برخی از خانه‌ های روستا به شیوه بسیار کهن محلی، به شکل کپر ساخته شده ‌اند. کپر، نوعی خانه روستایی در جنوب ایران است که عمدتاً از نی، شاخه‌ های بلند و برگ ‌های درختان نخل ساخته می ‌شود.

تزرج حاجی آباد روستایی با جاذبه‌های گردشگری متنوع


آداب و رسوم

نی ‌نوازی،‌ کردی خوانی و بهره‌ گیری از موسیقی بندری در مراسم مختلف، جلوه‌ هایی از موسیقی محلی مردم این روستاست. اعیاد ملی ایران مثل عید نوروز در این منطقه نیز با حال و هوای محلی جشن گرفته می شود. در ایام محرم نیز مردم به شیوه و سنت خاص خود به عزاداری می پردازند.

سوغات و صنایع دستی

سوغات روستای تزرج شامل انواع مرکبات مرغوب، خرما و صنایع دستی مانند حصیر، سبد و وسایل زینتی ساخته شده از صدف‌ های دریایی هستند.

غذاهای محلی

از غذاهای محلی مردم روستای تزرج می ‌توان به انواع حلواها، قلیه ماهی، مهیاوه، کباب بندری، سوپ و ترشی‌ جات تند اشاره کرد.

https://fa.tripyar.com/uploads/picture/2989/waterfall-8.jpg


جاذبه‌های گردشگری

آسیابهای ثبت شده در آثار ملی ایران از شاخص ترین جاذبه های گردشگری تزرج است. آبشار و همچنین برجی قدیمی روستای تزرج به ارتفاع ۹ متر که از خشت و گل ساخته شده، از دیگر جاذبه های گردشگری تزرج بشمار می روند.

آسیاب‌های منطقه

آسیاب‌ های حاجی آباد به صورت غیرفعال و متروکه در تعدادی از آبادی‌ ها به چشم می‌ خورند. به دلیل آب‌ های زیرزمینی و روزمینی فراوان در حاجی آباد، آسیاب ‌های آبی در گذشته مورد استفاده مردم بوده اند. آسیاب‌ های تزرج، آسیاب‌ های فارغان، آسیاب برغنی، آسیاب سه چشم و آسیاب سعادت آباد از مهمترین آسیاب ‌های آبی حاجی آباد هستند. آسیاب ‌های بادی مهم ‌ترین جاذبه‌ های گردشگری روستای تزرج است. این روستا به دلیل قدمت و نوع این آسیاب ‌ها اشتهار یافته است. متأسفانه به مرور زمان، از تعداد آسیاب ‌های بادی روستا کاسته شده اما بقایای آنها دارای ارزش‌ تاریخی و گردشگری است. آسیابهای این منطقه به شرح زیر به ثبت آثار ملی رسیده اند:

  • آسیاب آبشار تزرج ۱ با شماره ۱۳۸۲۵ در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
  • آسیاب آبشار تزرج ۲ (محمدخانی) با شماره ۱۳۸۲۶ در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
  • آسیاب آبشار تزرج ۳ (کر) که به شماره ۱۳۸۲۴ در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، در دویست متری غرب آبشار واقع شده است.
  • آسیاب تزرج با شماره ۱۳۸۲۸ در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تزرج حاجی آباد روستایی با جاذبه‌های گردشگری متنوع

آبشار تزرج

آبشار تزرج، که از ارتفاعات پیرامون روستا سرازیر می ‌شود، یکی از زیباترین آبشارهای جنوب ایران است و جذابیت خاصی به این روستای گرم منطقه بخشیده است. این آبشار در یک کیلومتری شمال غرب روستا واقع شده و اطراف آن از نخل و گیاهان طبیعی پوشیده شده است. آب این آبشار از ارتفاعات ۵۰ متری پیرامون روستای تزرج به میان نخلستان سرازیر می شود و درختان سرسبز زیر دست را سیراب می کند. پلکانی سبز شما را به بالای آبشار هدایت می‌ کند. در کنار آبشار آثاری از آسیاب‌ های آبی که روزگاران نه چندان دور جهت تهیه آرد مورد استفاده قرار می‌گرفته، دیده می ‌شود. در روزهای گرم تابستان که میانگین دمای هوا در استان هرمزگان به بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد و رطوبت هوا به بالای ۹۰ درصد می‌ رسد آبشار تزرج حاجی آباد میزبان مسافران گریزان از گرما است.

https://fa.tripyar.com/uploads/picture/2989/village-2.jpg

موقعیت مکانی

تزرج یکی از روستاهای زیبای شهرستان حاجی آباد است که در جنوب غربی و ۲۵ کیلومتری شهرستان حاجی آباد هرمزگان واقع شده است. قابل ذکر است که تزرج در ۱۷۵ کیلومتری شمال بندرعباس در جاده منتهی به روستای برآفتاب واقع شده است.

مسیر دسترسی

این روستا از طریق شهر حاجی آباد با جاده‌ ای مناسب و آسفالت قابل دسترسی است. در ۲۵ کیلومتری جنوب حاجی آباد به سمت بندرعباس، جاده ای فرعی جدا می ‌شود که پس از طی مسافت حدود ۱۰ کیلومتر در جوار رودخانه حاجی آباد و ادامه مسیر از دو راهی تزرج به سمت راست به مسافت یازده کیلومتر به روستای تزرج خواهد رسید. این مسیر با گذر از روستای معدنوییه به محلی زیبا با نخلستان هایی انبوه و مردمانی خونگرم و اقامتگاهی وسیع منتهی می ‌شود که در جوار آبشار زیبا و خروشان است.

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید