اردیب مخفف اردیبهشت است و علت این نام گذاری احتمالا وجود مزارع و نخلستان های پیرامون این روستاست. این روستا دارای آثار تاریخی و باستانی زیادی است و یکی از خوش آب و هواترین روستاهای منطقه است.

دیوانخانه اردیب روستایی با عمارتی متروکه

به گزارش سلام نو، اُردیب (ordib)، روستایی از توابع شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان است. روستای اردیب یک عمارت متروکه تاریخی به نام دیوانخانه و یا ارگ اردیب دارد. این عمارت، زمانی محل حکمرانی این روستا بر کل منطقه بوده است. علاوه بر آن، آب انبار و بقایایی از برج های قدیمی نیز در این روستا وجود دارد.

دیوانخانه اردیب روستایی با عمارتی متروکه

روستای زیبا و تاریخی اُردیب از روستاهای جنوبی و سرسبز شهرستان خورو بیابانک است. این روستا دارای آثار تاریخی و باستانی زیادی است و یکی از خوش آب و هواترین روستاهای منطقه است. خور و بیابانک در اوایل قاجار محل حکمرانی امیراسماعیل خان عامری مدعی تاج و تخت آقا محمد خان بوده است. امیر اسماعیل خان عرب روستای خوش و آب هوای اردیب را به دلیل اینکه این روستا در حد وسط تمامی روستاهای جنوبی خور قرار داشت و کار سرکشی به بقیه روستاها را برای والی سهل تر می کرد و همچنین امرا و والیان قبلی نیز به نوعی خود را مدیون قدرت حاکم این روستا می دانستند، دیوان خانه اردیب را مقر فرماندهی خود قرارداد. کاخ این امیر به نام دیوان خانه معروف و در تالار آن گچبری ظریف و زیبا همراه با تصاویر رنگارنگ از پرنده، درخت، انسان دیده می‌ شود و سقف اتاق زمستانی آن مقرنس کاری شده است. دیوان خانه دارای ایوانی دلگشا و گچبریهای ظریف و زیبا است و حدود ۱۵۰۰ متر مربع زیربنا دارد و بنای آن از ساروج است. بنا داخل میدانی است که اطراﻑ آن آب انبار معروف و قدیمی روستا و خانه های ﻗﺪیمی است. متاسفانه ضلع شمالی بنا تخریب شده است. این مجموعه در تملک شخصی خانواده ثابتی می باشد.

دیوانخانه اردیب روستایی با عمارتی متروکه

موقعیت مکانی

روستای اردیب در خور و بیابانک استان اصفهان و در ۳۵ کیلومتری جنوب شهر خور قرار گرفته است. فاصله روستا تا اصفهان ۳۷۰ کیلومتر، تا نایین ۲۳۰ کیلومتر و تا خور و بیابانک ۴۶ کیلومتر است.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید