واژه جندق ادغام شده "جنب دق" و به معنی حاشیه کویر و زمین صاف است.جندق در حاشیه جنوبی کویر نمک واقع شده است. بافت گلی و خشتی شهر باعث شده به جایی دیدنی تبدیل شود.

جندق قلعه‌ای خشتی با معماری منحصر بفرد

به گزارش سلام نو، جندق از توابع شهرستان خور و بیابانک استان اصفهان است. بافت گلی و خشتی جندق باعث شده به جایی دیدنی تبدیل شود. قلعه انوشیروان با معماری منحصر به فرد در میان بافت تاریخی جندق واقع شده است و دارای ویژگی های خاصی است. این قلعه دارای خانه‌ های بسیار زیبا و قدیمی و مسجد است و مردم جندق در آن ساکن بوده اند که اخیرا به اقامتگاه تبدیل شده است. قلعه جندق در سال ۱۳۹۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

جندق قلعه‌ای خشتی با معماری منحصر بفرد

جندق در حاشیه جنوبی کویر نمک واقع شده است. بافت گلی و خشتی شهر باعث شده به جایی دیدنی تبدیل شود. جندق، پیش از اینکه به خاطر آثار باستانی دیدنی باشد، به دلیل وجود خانه‌ های خیالی کاهگلی و کوچه‌ های مسقف شهره است. بافت کویری بر خانه‌ ها مسلط شده و دالان کوچه خیابان، برای مسافران گیراست. معماری جندق بی ‌دلیل نبوده و پشت هر بنا داستانی قدیمی نهان است. مثلا مردم طاق خانه‌ هایشان را کوتاه می ‌ساختند تا راهزنان اسب ‌سوار نتوانند وارد خانه شوند. همین جزئیات هم شهر را شبیه موزه‌ ای رازآلود کرده است.

جندق قلعه‌ای خشتی با معماری منحصر بفرد

این شهر ۲۰۰۰ ساله یادگاری از زمان ساسانی در خود پنهان دارد به نام دژ اردبیل یا قلعه انوشیروان ساسانی که بسیار دیدنی است. قلعه انوشیروان یکی از بزرگ ترین قلعه‌ های تاریخی ایران به شمار می ‌رود که از یک چهار دیواری که در هر گوشه آن برجی دارد، تشکیل شده است. این قلعه تاریخی و دیدنی، دارای دروازه‌ ای است که خود دو برج به ارتفاع ۲۲ متر دارد که به سمت شرق باز می ‌شود. قلعه انوشیروان با معماری منحصر به فرد در میان بافت تاریخی جندق واقع شده است و دارای ویژگی های خاصی است. اگر در میانه تابستان که گرمترین هوا در جندق است از قلعه انوشیروان بگذرید هوای مطبوع و خنکی را تجربه خواهید کرد و اگر در فصل زمستان در کوچه‌ های قلعه قدم بزنید هوای نسبتاً گرمی را تجربه خواهید کرد. این قلعه دارای خانه‌ های بسیار زیبا و قدیمی است که مردم جندق در آن ساکن بودند که اخیرا به اقامتگاه تبدیل شده است.

این قلعه چند هزار ساله دارای ساکنینی بوده که پدرانشان پشت در پشت، هزاران سال در آن زیسته ‌اند. مردم محل می‌ گویند که این قلعه زندان انوشیروان بوده است و لیکن بافت قلعه حکایت از کاربری بهتر و دیگری دارد. شاید در گوشه ‌ای از آن زندان وجود داشته است و لیکن کاربرد اصلی آن سکونت مردم بوده است. این قلعه، هزار تویی از کوچه ‌ها و خانه‌ هاست. هر کوچه به کوچه‌ هایی منتهی می ‌شود و در هر کوچه چندین خانه هست. خانه‌ ها کوچک ولی کاملند. هر خانه دارای دو اتاق، یک حیاط خلوت، یک چاه و یک محل ویژه برای تنور و دستداس است.

جندق قلعه‌ای خشتی با معماری منحصر بفرد

در قلعه انوشیروان مسجد جامع جندق و خانه تاریخی یغمای جندقی شاعر و مدیحه سرای ایران نیز قرار دارد که دارای معماری خاصی است. مسجد جامع جندق که گنبد آجری آن با طرح حصیری بر فراز مسجد به قلعه جلوه ‌ای دیگر داده از سال ۹۶۰ هجری قمری محل تجمع مؤمنان بوده و دارای میدانی است که هم اکنون در ماه محرم از آن برای عزاداری سالار شهیدان استفاده می‌ شود. یغمای جندقی بزرگ ترین شاعر دوران قاجار و معاصر ناصرالدین شاه اهل این محل بوده است. آثاری از خانه او هنوز برجاست. هم اکنون این اقامتگاه متعلق به آقای طباطبایی می باشد که خود از نوادگان یغمای جندقی، شاعر معروف ایران است.

جندق قلعه‌ای خشتی با معماری منحصر بفرد

وجه تسمیه

در قدیم به جندق که بیش از هزار سال قدمت دارد، گندک، گنده و کندک می‌ گفتند. واژه جندق ادغام شده "جنب دق" و به معنی حاشیه کویر و زمین صاف است. جندق در زبان و گویش خوری «گنده» اطلاق می شود و مردمان جندق را «گندشی» می نامند.

جاذبه‌های گردشگری جندق

جندق را کویر احاطه‌ کرده و تپه ‌های شنی تمیز و روان بخشی از جذابیت این کویر خیلی وسیع است. برای دیدن جذاب ‌ترین قسمت کویر جندق باید به سمت گود محمود رفت. در گود محمود تپه‌ های مخروطی شکلی درست شده که در بین آن باتلاق نمک پیدا می ‌شود. گنبد هشتار، مسجد جامع جندق، خانقاه، صفه نیزگاه از آثار باستانی جندق و طبیعت بکر و خاص این منطقه است. آبشار جندق جاذبه‌ ای غافلگیر کننده در این دشت سوزان است. آبشاری مصنوعی که با حفر قنات ساخته شده و با رستورانی زیرزمینی فضایی روح نواز ایجاد کرده است. دیدن باغ ‌های سرسبز این شهر آخرین چیزی‌ است که در کویر جندق انتظار آن را داریم؛ اما کوچه باغ‌ های کاهگلی با درختان انار و درختچه ‌های انگور به جذابیت شهر افزوده اند. صفه نیزه گاه (نیازگاه) که در یک فرسنگی جنوب شرقی شهر بر فراز تپه‌ های مزرعه ‌ای با ایوان گنبدی و دیوارهای کاهگلی واقع شده زیارتگاهی برای مردم جندق است.

جندق قلعه‌ای خشتی با معماری منحصر بفرد

موقعیت مکانی

جندق از توابع شهرستان خور در ۳۵۰ کیلومتری شمال شرقی اصفهان قرار دارد.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید