منطقه شکار ممنوع کلاته با وسعت بیش از ۱۳۳۰۰۰ هکتار با ‌ارزش ‌ترین زیستگاه در منطقه می‌ باشد و از دشت‌ ها و رشته کوه ‌های به هم پیوسته تشکیل شده و به دلیل برخورداری از گونه ‌های مختلف گیاهی و جانوری، یکی از مناطق ویژه در استان اصفهان شناخته شده است.

از منطقه شکار ممنوع کلاته چه می‌دانید؟

به گزارش سلام نو، منطقه شکار ممنوع کلاته در شرق استان اصفهان و عمدتاً در شمال شرق شهرستان خور و بیابانک واقع شده و اقلیم آن گرم و خشک است. این منطقه هم اکنون تحت نظارت اداره محیط زیست این شهرستان قرار دارد. تپه های ماسه ای انبوه، طبیعت بکر و چشم انداز های زیبای کویری و تنوع زیستی قابل توجه، از ویژگی های این منطقه است. منطقه شکار ممنوع کلاته با ارزش‌ ترین زیستگاه دست نخورده‌ در قلب کویر برای انواع گونه‌ های گیاهی و جانوری هم چون گربه وحشی، کاراکال و جبیر است.

منطقه شکار ممنوع کلاته

در سالهای اخیر به افزایش سطح مناطق تحت حفاظت در استان اصفهان توجه زیادی شده است. بسیاری از زیستگاه‌های شاخص که سالها به عنوان شکارگاههای معروف شناخته میشدند اکنون تحت حفاظت هستند. منطقه شکار ممنوع کلاته با وسعت بیش از ۱۳۳۰۰۰ هکتار با ‌ارزش ‌ترین زیستگاه در منطقه می‌ باشد و از دشت‌ ها و رشته کوه ‌های به هم پیوسته تشکیل شده و به دلیل برخورداری از گونه ‌های مختلف گیاهی و جانوری، یکی از مناطق ویژه در استان اصفهان شناخته شده است. کلاته از ویژگی های منحصر بفرد از نظر ارزشهای طبیعی و گردشگری و مناظر زیبای کویری در کنار تنوع زیستی برخوردار است. منطقه مصر و روستاهای کوره گز هم اکنون به یکی از مقاصد مهم گردشگری کویر در ایران تبدیل شده اند که هر سال در فصول زمستان و پاییز تعداد زیادی گردشگر به خاطر مناظر زیبای کویر راهی این منطقه میشوند. عمده مقاصد گردشگری منطقه عملا داخل محدوده منطقه شکار ممنوع کلاته قرار دارند. هیچ مانعی برای بازدید و تفریح گردشگران و علاقه ‌مندان به طبیعت و حیات وحش در این مناطق وجود ندارد، اما باید با هماهنگی اداره حفاظت محیط زیست و در چهارچوب حفظ قوانین انجام شود.

از منطقه شکار ممنوع کلاته چه می‌دانید؟

منطقه شکار ممنوع کلاته به علت دور از دسترس بودن و داشتن منابع آبی مناسب هنوز جمعیت حیات وحش خود را تا حدودی حفظ کرده است و به خصوص اقدامات اخیر اداره محیط زیست در احداث آبشخور در نقاط حساس منجر به ایجاد آرامش نسبی در منطقه شده است. با توجه به ارتباط منطقه با کوههای شرق جندق و همچنین برخی مناطق غربی شهرستان طبس این منطقه بویژه از نظر مهاجرت قوچ ومیش حائز اهمیت است. از همین طریق است که احتمال رفت و آمد یوز در منطقه از طریق زیستگاههای شرق طبس به منطقه کلاته هنوز هم وجود دارد و همین لزوم حفاظت منطقه را پررنگ تر کرده است.

از منطقه شکار ممنوع کلاته چه می‌دانید؟

موقعیت اقلیمی

در شرق این منطقه ارتفاعات ابراهیم زهرا واقع شده که به دلیل بکر بودن منطقه از تنوع زیستی بالایی برخوردار است. شمال این ارتفاعات در مجاورت ماسه زارهای کویر مرکزی ایران واقع است. روستاهای محمد آباد کوره گز و عروسان از اتماعات انسانی در شمال این منطقه است. در شرق منطقه کویر نمک خور واقع و در جنوب شهرستان خور و روستای عباس آباد به چشم میخورند. ۲۰ درصد این منطقه را کوهستان و تپه ماهوری، ۵۲ درصد به صورت دشت، ۲۲ درصد تاغزار و تپه ماسه ‌ای و شش درصد نیز اراضی سیلابی تشکیل می ‌دهد.

پوشش گیاهی

پوشش گیاهی شاخص این منطقه درمنه، گز و تاق است و در دشت‌ ها تاق ‌زارهای انبوه و خودرو و در نواحی مرتفع‌ تر نیز گونه ‌هایی همچون بادام کوهی، پسته وحشی، بنه، قیچ، شور و آنغوزه را می ‌توان مشاهده نمود. در ماسه‌ زارهای شمال این منطقه پوشش گیاهی تاق و اسکنبیل و سایر گیاهان ماسه ‌پسند قابل مشاهده است.

از منطقه شکار ممنوع کلاته چه می‌دانید؟

زیست جانوری

از گونه‌ های به ثبت رسیده این منطقه زاغ بور، باقرقره، سبز قبا، هوبره، گربه وحشی، گربه شنی، کاراکال، کل و بز، قوچ و میش و جبیر می‌ باشند. در این منطقه شواهدی از وجود یوزپلنگ آسیایی نیز دیده شده است.

منبع: تریپ یار  

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید