«اولکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین ادعا کرد که روسیه انتظار داشت ظرف ۱۲ ساعت بعد از آغاز جنگ، کی‌یف پایتخت اوکراین را در اختیار خود بگیرد.

وزیر دفاع اوکراین: روسیه انتظار داشت ۱۲ ساعته کی‌یف را بگیرد

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، همزمان با ادامه درگیری‌ها میان نیروهای روسیه و اوکراینی و مواضع کشورهای غربی، وزیر دفاع اوکراین در مصاحبه با شبکه آمریکایی اتهاماتی علیه مسکو مطرح کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، اولکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار این رسانه ادعا کرد که روسیه انتظار داشت ظرف ۱۲ ساعت پایتخت اوکراین را تحت اختیار خود بگیرد.

به ادعای او، سندی از یک افسر ارتش روسیه پیدا شد که در جریان آغاز حملات این کشور به اوکراین کشته شد. وزیر دفاع اوکراین با استناد به این سند ادعایی گفت: «آنها (مقام‌های روسیه) فکر می‌کردند ظرف ۱۲ ساعت در مرکز کی‌یف خواهند بود».

اولکسی رزنیکوف همچنین مدعی شد که روس‌ها به طرزی احمقانه پیش‌بینی می کردند که ۷۲ ساعت بعد از آغاز جنگ، مقامات دولت اوکراین از کی‌یف متواری می‌شوند.

او گفت: «صادقانه بگویم، شرکای ما در پایتخت‌های مختلف جهان نیز ساده لوح بودند. آنها به ما گفتند که حمله نزدیک است و شما سقوط خواهید کرد. شما فقط ۷۲ ساعت فرصت دارید. به همین دلیل اسلحه سنگین به ما ندادند».

به گفته او، بعد از آزادسازی منطقه کی‌یف در اواخر ماه مارس شرکای غربی اوکراین شروع به ارائه تسلیحات سنگین‌تر به اوکراین کردند.

وزیر دفاع اوکراین در این مصاحبه از ارائه میزان دقیق تلفات این کشور در جنگ بار وسیه امتناع کرد و به گفتن این حمله بسنده کرد که او امیدوار است تعداد تلفات، پایین‌تر از ۱۰۰ هزار نفر باشد.

اولکسی رزنیکوف برآورد اطلاعاتی اخیر آمریکا درباره کشته شدن ۱۶ هزار نیروی روسیه از آغاز جنگ را رد کرد و گفت که تعداد تلفات آنها به طور قابل توجهی بیشتر است.

وزیر دفاع اوکراین در این مصاحبه که در بروکسل مقر ناتو و اتحادیه اروپا گرفته شد است، وعده داد که اوکراین تمامی اراضی خود شامل شبه جزیره کریمه را دست روسیه، «آزاد» خواهد کرد.

او به سی‌ان‌ان گفت: «ما قصد داریم تمام سرزمین‌های خود از جمله کریمه را آزاد کنیم. کریمه یک هدف راهبردی برای اوکراین است چرا که این سرزمین اوکراین است البته ما قدم به قدم حرکت خواهیم کرد».

وزیر دفاع اوکراین درباره سه گام پیش روی این کشور در قبال روسیه صحبت کرد و گفت، اولین گام تثبیت وضعیت در تحولات میدانی برای جلوگیری از تلفات بیشتر خواهد بود.

مرحله دوم به گفته او، «عقب راندن نیروهای روسیه به مواضع خود قبل از آغاز تهاجم در ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) است».

رزنیکوف گفت، تنها در مرحله سوم با شرکای اوکراین درباره «چگونگی آزادسازی سرزمین‌ها از جمله کریمه» بحث‌هایی صورت خواهد گرفت.

خبرنگار سی‌ان‌ان‌ان از وزیر دفاع اوکراین سوال کرد، تلاش این کشور برای بازپس گیری کریمه از طریق ابزار نظامی، باعث تحریک روسیه نخواهد شد؟

این مقام ارشد اوکراینی در جواب گفت: «اهمیتی ندارد چرا که آنها (مقام‌های روسیه) (چنین تحریکی) را در خرسون خواهند دید، در زاپوریژژیا خواهند دید، در ماریوپل نیز خواهند دید… اما اینها سرزمین‌های اوکراینی هستند و کریمه نیز سرزمین اوکراینی است، مهم نیست که چه می‌شود».

اظهارات وزیر دفاع اوکراین در شرایطی مطرح شده که انواع کمک‌های مالی، سیاسی، اطلاعاتی و تسلیحاتی آمریکا و متحدان اروپایی از زمان شروع بحران این کشور با روسیه از پنجم اسفند سال گذشته آغاز شده و حمایت‌های غربی‌ها همچنان ادامه دارد.

در ادامه همین حمایت‌ها است که سران چهار کشور فرانسه، آلمان، ایتالیا و رومانی روز پنجشنبه (امروز) در سفری مشترک از طریق قطار خود را به کی‌یف رساندند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید