روستایی تُرک زبان و دارای پیشینه ای کهن که از دوره ساسانیان فراتر می رود و بر اساس برخی منابع محلی و تاریخی سابقه آن به بیش از هفت هزار سال می رسد. گویا بنای روستا با خانه های خشتی بعد ها نام روستا را به خینه در زبان محلی تبدیل کرده است.

 خینه پادنا روستایی با بناهای خشتی

به گزارش سلام نو، یکی از روستاهای زیبای شهرستان سمیرم در استان اصفهان، روستای خینِه است که از نعمت طبیعت بکر و آب ‌و هوایی مطبوع و دلپذیر برخوردار است. چشمه و آبشار کجو و چشمه کلوخ ‌شکنی از جاذبه ‌های این روستا هستند. روستای زیبای خینه از توابع بخش پادنای بزرگ سمیرم در فاصله ۷۵ کیلومتری جنوب سمیرم و در دامنه ارتفاعات دنا و زاگرس مرکزی واقع است.

 خینه پادنا روستایی با بناهای خشتی

نزدیکی های دامنه دنا روستایی است که بعد از گذر از یک پیچ تند در مسیر مخالف جاده اصلی به سمت راست نمایان می شود و خودنمایی می کند. روستایی تُرک زبان و دارای پیشینه ای کهن که از دوره ساسانیان فراتر می رود و بر اساس برخی منابع محلی و تاریخی سابقه آن به بیش از هفت هزار سال می رسد. سکونت و استقرار در این روستا به سابقه وجود آب و چشمه ساران گوارای منطقه باز می گردد. اهالی این روستا ترک زبان هستند و یکی از نکات جالب روستاهای سمیرم نیز در این روستا و روستای بعدی یعنی ‘خفر’ جلب توجه می کند و آن اینکه این روستا تُرک زبان و روستای دیگر لُر زبان هستند. وجود ۳۰ سنگ قبر با یک تاریخ فوت در این روستا نشان از قتل عام مردم توسط محمود افغان دارد. بیشتر از ۶۰ درصد روستاییان برای کسب و کار به کشورهای حاشیه خلیج فارس مهاجرت کرده اند و تنها برای دید و بازدید اقوام گاه به روستایشان سفر می کنند. با وجود اینکه رودخانه پُر آب ماربُر از پنج کیلومتری این روستا می گذرد، خشکسالی باعث کاهش درآمد و مهاجرت روستاییان شده است. شغل اصلی مردمان این روستا باغداری و تولید سیب درختی و دامداری است.

 خینه پادنا روستایی با بناهای خشتی

جاذبه‌های گردشگری روستا

چشمه و آبشار ‘کجو’ با آبریز ۱۵۰ متری و چشمه زلال و پرآب ‘کلوخ شکنی’ از نقاط طبیعی و دیدنی این روستا بشمار می رود. وجود چهار آسیاب تخریب شده و محفظه شیره پز نیز حکایت تاریخ کهن روستا را تداعی می کند. غارهایی در این منطقه به هفت دری مشهور هستند و طول برخی بیش از ۱۰۰ متر است که گفته می شود این غارها به یکدیگر راه دارند. منطقه دیدنی ‘آب سفید’ در ارتفاعات دنا و غار ‘مومیایی’ از دیگ جاذبه های روستا می باشند.

 خینه پادنا روستایی با بناهای خشتی

غار ‘لای نُخود’ از دیگر جاذبه های بی نظیر این منطقه است که بیش از ۳۰ نفر در داخل این غار جا می شوند. این روستا و مناطقی همچون ‘شهری آباد’، ‘دیمی دورگ’، ‘حوض دال’ و آب سفید بعنوان مسیرهای اولیه صعود به دنا شناخته می شود. مسیرهای دوم صعود ‘رّمه چر’،’بادزمان’، ‘لوکوره’ و ‘فردای قیامت’ است که سخت ترین نقطه برای کوهنوردی و صعود فردای قیامت می باشد که بسیار هم زیبا و دیدنی است و صعود به آن تجربه ای متفاوت است.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید