۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۳
کد خبر: 55365641

این روستا در دامنه بلندترین قله دنا بنا شده و همین امر باعث گردیده که آب و هوای روستا کوهستانی باشد. بهترین مسیر کوه‌ نوردی برای صعود به قله‌ های دنا نیز در این روستا قرار گرفته است.

روستای خفر جهنمی سفید در ایران

به گزارش سلام نو، روستای خفر با طبیعت بسیار زیبا در جنوبی ‌ترین نقطه استان اصفهان و در مرز بین این استان و استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. هر گوشه از طبیعت این روستا دیدنی است. وجود آبشارهای متعدد، یخچال ‌های طبیعی و رودخانه ‌های حاصل از این یخچال ‌ها و از همه مهم ‌تر باغات سیب متعدد، خفر را به روستایی بی ‌بدیل تبدیل کرده است. منطقه خفر با توجه به موقعیت مکانی خود در کوهپایه «قلل دنا» مکانی جذاب برای تیم‌ های کوهنوردی و طبیعت ‌گردی محسوب می شود.

روستای خفر جهنمی سفید در ایران

روستای خفر در منطقه پادنا سمیرم واقع شده است. این روستا در دامنه بلندترین قله دنا بنا شده و همین امر باعث گردیده که آب و هوای روستا کوهستانی باشد. بهترین مسیر کوه‌ نوردی برای صعود به قله‌ های دنا نیز در این روستا قرار گرفته است. روستای خفر بهار و تابستان ‌های بسیار خنک و خوش آب و هوا دارد، اما زمستان ‌های منطقه سرد و برفی است. زمستان‌ های روستای خفر به‌ قدری سرد و پربرف است که باعث شده لقب جهنم سفید را به این روستا نسبت دهند. وجود آبشارهای متعدد، یخچال‌ های طبیعی و رودخانه ‌های حاصل از این یخچال‌ ها و باغات منطقه، خفر را به روستایی بی‌ بدیل تبدیل کرده است. در ضمن در این روستا امامزاده ‌ای واقع شده که معماری آن در نوع خود منحصر ‌به‌ فرد است. در سفر به این روستا می‌ توانید با عشایر غیور و مهمان ‌نواز نیز آشنا شوید. از نظر برخی کارشناسان، روستای خفر با قدمت پنجهزار سال از قدیمی ‌ترین روستاهای منطقه پادنا می ‌باشد.

روستای خفر جهنمی سفید در ایران

وجه تسمیه

در یک روایت نام روستا را برگرفته از موقعیت جغرافیایی آن دانسته اند. روستای خفر در دامنه کوه قرار دارد و همین باعث شد که نام روستا ابتدا به خور گذاشته شود. خور به معنای جای گود بوده و بعدها نام روستا به حفر و نهایتا به خفر تبدیل شود. اما در روایت دیگر نام روستا را به قبیله ‌ای به نام غور یا خور ربط می ‌دهند.  این قبیله در این منطقه زندگی می‌ کرده و با گذر زمان غور به خفر تغییر کرده است. اما در روایت دیگری به کور یا گبر اشاره دارند که آیینی قبل از اسلام بوده و در این منطقه معرفی شده است.

فرهنگ

مردم روستای خفر، فارس هستند که به گفته افراد محلی، در گذشته از استان فارس به خفر مهاجرت نموده‌ اند. مردم روستای خفر دارای گویش لری نزدیک به لهجه فارسی می باشند.

روستای خفر جهنمی سفید در ایران

اقتصاد

اکثر مردم روستا در فصول بهار و تابستان به زنبورداری و باغداری می ‌پردازند، خفر دارای سطح وسیعی از باغ‌ های میوه شامل آلوزرد، آلو سیاه، زردآلو، سیب و گردو است که خارج از بافت مسکونی روستا و در امتداد نهرهای جاری از قله‌ های دنا قرار گرفته‌ اند. باغ‌ های سیب در این روستا از جاذبه‌ های گردشکری محسوب می‌ شود. محصولات محلی و صنایع دستی نیز جذابیت ‌های خاص خود را دارند. گردشگری باعث تنوع مشاغل در خفر شده، عده‌ ای به ‌عنوان راهنمای کوهنوردی مشغول به کار هستند و گروه ‌های مختلف کوهنوردی را به قله‌ های مرتفع دنا هدایت می ‌نمایند، برخی از اهالی خفر خانه ‌های خود را نیز در اختیار مسافران قرار داده و برخی نیز از طریق راه اندازی قهوه‌ خانه و رستوران درآمد خود را افزایش داده ‌اند.

https://fa.tripyar.com/uploads/picture/3527/khafr.jpg

طبیعت منطقه

روستای خفر مبدأ صعود به ۱۴ قله از قله‌ های رشته کوه دنا است و بنابراین سالانه، پذیرای کوهنوردان داخلی و خارجی بسیار است که در چهار فصل سال به قلل رشته کوه دنا و از جمله بلندترین قله رشته کوه زاگرس یعنی قاش مستان (۴۴۳۵ متر) صعود می ‌نمایند. برای حرفه‌ای‌ ها علاوه بر قلل دنا، غار یخ در ارتفاع ۳۸۵۰ متری از سطح دریا، غار کیخسرو، یخچال زندان، آبشار پی دنی، دیواره نوردی، پرنده نگری و رصد حیوانات وحشی از جمله جاذبه‌ های گردشگری منطقه خواهد بود. به دلیل واقع شدن این روستا در دامنه طبیعت زیبای رشته کوه دنا و آب و هوای کوهستانی انواع گونه های گیاهی و جانوری در آن دیده می شود.

آبشارهای منطقه

یکی از جاذبه ‌های بی‌ نظیر این روستا، آبشار خفر در ۵ کیلومتری روستا در دره قاش مستان است. آب آبشار از میان کوه‌ های دنا سرچشمه می ‌گیرد و به سمت روستا جاری می‌ گردد. آبشار با ارتفاع ۳۵ متر همچون یال سفید اسب در دل کوه، هر گردشگری را شیفته خود می ‌کند. برای رسیدن به این آبشار باید سختی دو ساعت پیاده‌ روی در رودخانه پرآب روستا و دره دنی‌ پی را تحمل کنید. با یک ساعت پیاده‌ روی از آبشار خفر می‌ توانید به آبشار دنی پی هم برسید. در بهار یا اوایل تابستان تونل‌ های برفی زیادی وجود دارد که هوای اطراف رودخانه را خنک می‌ کند. وجود چند آبشار کوچک در مسیر نیز خستگی را از تن بیرون می ‌کند. در ضمن کمی بالاتر از آبشار دنی‌ پی چند آبشار پلکانی دیگر وجود دارد.

روستای خفر جهنمی سفید در ایران

غار

یکی دیگر از جاذبه ‌های زیبا و البته مرموز این روستا غار یخی خفر است که شما را به ‌معنای واقعی کلمه شگفت‌ زده می ‌کند. وقتی وارد این غار می‌ شوید، ستون ‌ها و آبشارهای یخی شما را احاطه می ‌کنند. در ضمن در قسمت انتهایی این غار دریاچه‌ ای وجود دارند که قطعات یخ در آن شناور هستند. این غار در تمام ایام سال پوشیده از برف و یخ است؛ اما بهترین زمان بازدید از این غار اواسط اردیبهشت تا اوایل تیر ماه است و آسان ‌ترین مسیر دسترسی به آن حرکت به سمت باغات جنوب شرقی خفر و گذر از منطقه تنگ کیخسرو است.

امامزاده‌ها

  • امامزاده سید احمد (ع): در روستای خفر دو امامزاده قرار دارد. یکی از این امامزاده‌ ها، امامزاده سیداحمد می ‌باشد که نسب وی به حضرت موسی بن جعفر می ‌رسد. امامزاده دارای بقعه ‌ای خشتی و گلی است.
  • امامزاده سید محمد (ع): دومین امامزاده روستای خفر، امامزاده سید محمد است که فرزند امامزاده سید احمد می ‌باشد. امامزاده در میان روستا قرار دارد و بنای قدیمی اتاقکی ۳ در ۴ بوده که هنوز پا برجاست و ضریح فلزی نیز بر روی مزار دیده می‌ شود. در بنای جدید امامزاده گنبد دوپوش ۱۸ متری بر روی بقعه قرار گرفته و دو گلدسته با ارتفاع ۲۰ متر کنار گنبد ساخته شده است.

https://fa.tripyar.com/uploads/picture/3527/khafr-11.jpg

امکانات

در روستای خفر مغازه ‌هایی مانند: همه ‌چیز فروشی (لباس، کفش، ابزارآلات، مواد غذایی)، سبزی فروشی، بقالی، کفاشی، آش فروشی و..... جهت تأمین نیازهای اولیه و احتمالی بازدید کنندگان وجود دارند. هتل یا مهمانسرا جهت اقامت بازدید کنندگان در روستا موجود نبوده و گردشگران می‌ توانند از منازل محلی که جهت اقامت آماده هستند، استفاده کنند.

موقعیت مکانی

خفر روستایی در دهستان پادنا وسطی، بخش پادنا، شهرستان سمیرم، استان اصفهان است. وضعیت این روستا در زمستان با سایر فصول متفاوت است و حجم زیاد برف و سرمای هوا، دسترسی به روستا را بسیار سخت می ‌کند و گردشگران با ماشین به سختی روستا وارد می شوند. اما فصل بهار و به ویژه تابستان این روستا، طبیعت چشم‌ نواز و آب و هوای دلپذیری را به گردشگران هدیه می‌ دهد.

روستای خفر جهنمی سفید در ایران

مسیر دسترسی

برای دسترسی به روستای خفر از سمیرم به سمت یاسوج حرکت کنید. در حدود چهل کیلومتری جاده سمیرم به یاسوج به سه راهی برخورد می کنید که باید جاده سمت چپ را انتخاب کنید که به حنا می رسد. بعد از پانزده کیلومتر به سه راهی دیگری برمی خورید که این بار باید وارد جاده سمت راست شوید که نهایتا بعد از پانزده کیلومتر دیگر و بعد از گذشتن از پلی از رودخانه ماربر، به روستای خفر می رسید.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید