چشمه ناز ونک که یکی از پرآب ‌ترین چشمه‌ های استان اصفهان محسوب می شود در واقع از چند چشمه تشکیل شده و رودی پدید آورده که به سمت دشت ارمند پیش می رود تا در آنجا به کارون ملحق شود.

آیا به چشمه ناز ونک سفر کرده‌اید؟

به گزارش سلام نو، یکی از زیباترین و بکرترین تفرجگاه‌های شهرستان سِمیرُم و شهر ونک چشمه ناز ونک است. آب شیرین این چشمه بزرگ شهر ونک شتابان به سوی کارون می رود تا به خلیج همیشه فارس بپیوندد و در طول مسیر با بریدگی هایی که ایجاد کرده است مناظر چشم نواز و بدیعی را برای پذیرایی از گردشگران فراهم کرده است. سرسبزی و طراوت دامنه شمالی دالان کوه که ارتفاعی ۳۴۹۲ را داراست از آب شیرین این چشمه بوده و سرسبزی و بکری این چشمه مناظری را آفریده که گردشگران ساعت ها مبهوت آن شده و در آن به استراحت و تفریح می پردازند. چشمه ناز ونک منطقه ای کوهستانی و جزء رشته ‌کوه‌های زاگرس است که یکی از مناطق سردسیر این حوزه بوده و با دارا بودن بیش از یکهزار گونه گیاهی از زیبا ترین مناطق گردشگری محسوب می شود. چشمه ناز سمیرم منطقه ای شکار ممنوع بوده که در آن شاهد حیات وحشی زیبا هستیم که این تفرجگاه بزرگ سمیرم را بی نظیر کرده و صدای پرندگان در فصل بهار و تابستان آرامش بخش مسافران هستند.

آیا به چشمه ناز ونک سفر کرده‌اید؟

استان زیبای اصفهان، نه تنها مهد آثار باستانی و جاذبه ‌های تاریخی است بلکه مانند دیگر نقاط ایران، سرشار از جاذبه‌ های طبیعی نیز می ‌باشد. یکی از زیباترین مناطق موجود در استان اصفهان و رشته کوههای زاگرس چشمه ناز واقع در محدوده‌ ونک یکی از مناطق سردسیری استان اصفهان در نزدیکی شهر سِمیرُم است. این مکان از تفرجگاه‌های اصلی مردم شهرستان سمیرم و شهر ونک به شمار می ‌رود. این چشمه و طبیعت زیبای آن مردم اصفهان و دیگر مناطق کشور را به این منطقه می کشاند. چشمه ناز ونک که یکی از پرآب ‌ترین چشمه‌ های استان اصفهان محسوب می شود در واقع از چند چشمه تشکیل شده و رودی پدید آورده که به سمت دشت ارمند پیش می رود تا در آنجا به کارون ملحق شود.

آیا به چشمه ناز ونک سفر کرده‌اید؟

به خاطر وجود آب پر برکت این چشمه، اطراف آن از گیاهان مختلف پوشیده شده و طبیعتی فوق ‌العاده سرسبز و بی نظیر دارد. بهار و تابستان‌ این منطقه کوهستانی و سردسیر بسیار تماشایی است. چشمه ناز در ارتفاعات دالان کوه قرار دارد. به عبارت دقیق ‌تر این چشمه در ارتفاع ۳۴۹۲ متری از سطح دریا قرار گرفته است؛ بنابراین آب این چشمه از ارتفاعات جاری است که این موضوع بر زیبایی منطقه افزوده و باعث شده در مسیر عبور این رودخانه کوچک مناظر کم نظیری خلق شود، جالب است بدانید که کل این منطقه در ارتفاع واقع شده است و به واسطه این ارتفاع می ‌توان بر دشت‌ های اطراف مسلط بود و زیبایی طبیعت اطراف را با زاویه جدید تماشا کرد که برای همه جذاب خواهد بود.

چشمه ناز که یکی از پرآب ‌ترین چشمه ‌های استان اصفهان است، رودخانه ‌ای کوچک را ایجاد کرده که این رودخانه به رود پر آب ونک ریخته و در ادامه مسیر به کارون وصل می ‌شود؛ بنابراین می ‌توان نتیجه گرفت یکی از سرچشمه ‌های رودخانه کارون همین منطقه است، آب این چشمه از کوه‌ها و دشت ‌های منطقه گذر کرده و در نهایت به خلیج فارس منتهی می ‌شود و در مسیر خود مزارع و باغ‌ های بسیاری را آبیاری می ‌کند و فضایی زیبا و مناظری خارق ‌العاده خلق کرده است. آبی که از این چشمه جاری می ‌شود، حاصل بارش ‌های سالانه در ارتفاعات رشته کوه زاگرس است که پس از عبور از دل کوه از دهانه این چشمه جریان می یابد. آب این چشمه به قدری زلال و سبک و شیرین است که اخیراً مورد توجه مسئولین قرار گرفته و ساخت کارخانه تولید آب معدنی در این منطقه آغاز شده و به زودی مورد بهره ‌برداری قرار می گیرد.

آیا به چشمه ناز ونک سفر کرده‌اید؟

پوشش گیاهی و جانوری

البته که چشمه ناز بسیار زیبا و دیدنی است اما در کنار این چشمه، طبیعت بکر اطراف آن، تنگ دالان و تنگ ده، همچنین کوه‌های استوار آن باعث شده است این منطقه یکی از مناطق بکر استان اصفهان باشد. خوشبختانه با سفر به این منطقه می ‌توانید باغ ‌ها و جنگل ‌های انبوه که دارای درختان انجیر، بادام، بلوط، پسته، بید، بنه، پسته کوهی، گردو، زالزالک، سپیدار و ... بوده و منظره چشمگیر و خارق‌العاده ‌ای را خلق کرده ‌اند، ببینید. این منطقه به دلیل شرایط آب و هوایی کوهستانی و وجود آب چشمه ناز یکی از مناطق مستعد برای رویش گیاهان دارویی است. علاوه بر تنوع بسیار بالای گونه‌ های گیاهی این منطقه بکر محل مناسبی برای زندگی گونه ‌های مختلف حیوانات از جمله خرس، سنجاب، گراز، گرگ و انواع پرندگان است.

یکی از اتفاقات خوب در این منطقه، حفاظت از گونه ‌های جانواری موجود و شکار ممنوع بودن این منطقه است. چشمه ناز درست در مسیر صعود به قله دالان ونک قرار گرفته است. به همین دلیل در فصل بهار بسیاری از کوهنوردان با طی کردن مسیر چشمه ناز، خود را به این چشمه رسانده و بعد از کمی استراحت در کنار چشمه به سمت قله حرکت می ‌کنند تا بعد از ۵ الی ۶ ساعت کوه ‌پیمایی به قله دالان ونک برسند. این منطقه در بین کوهنوردان و طبیعت دوستان منطقه ای شناخته شده است و بسیار مورد توجه علاقمندان به جاذبه‌ های طبیعی قرار گرفته است.

آیا به چشمه ناز ونک سفر کرده‌اید؟


مسیر دسترسی

این نگین ارزشمند و گوهر ناب در شش کیلومتری جنوب غربی شهر ونک و در۳۵ کیلومتری شهر سِمیرُم و دویست کیلومتری اصفهان قراردارد. برای رسیدن به این منطقه باید نخست به شهر ونک بروید و از آنجا راه چشمه را در پیش بگیرید؛ پس از عبور از روستای قلعه قدم، گردنه گلوار و گردنه نخودان به ونک میرسیم که فاصله زمانی آن نیم ساعت می باشد، از سمیرم تا ونک جاده آسفالت است. از داخل شهر ونک تابلو ها هدایت گر شما به سوی این منطقه نمونه گردشگری که در شش کیلومتری شهر ونک می باشد خواهند بود. برای رسیدن به چشمه ناز باید از رودخانه عبور کنیم، در طول مسیر لوله هایی که آب چشمه ناز را به ونک می رساند مشهود است. از ونک برای رسیدن به چشمه، باید حدود سه ساعت در ارتفاعات دالان کوه پیاده روی کنید. متاسفانه کمبود امکانات رفاهی در منطقه باعث شده است که سفر به این منطقه منحصر به فرد یک روزه باشد.
خوشبختانه مسیر سمیرم تا ونک جاذبه ‌های دیدنی بسیاری مانند گردنه گله وار، روستای قلعه قدم و امامزاده زیدبن علی و گردنه نخدان داشته و مسیر رسیدن به ونک به اندازه ‌ای زیبا است که هرگز در مسیر احساس خستگی نخواهید کرد. در گذشته راه این چشمه بزرگ خاکی و ناهموار بود اما در سال های اخیر این جاده آسفالت شده و ماشین های سواری تا رودخانه چشمه ناز ونک راه را به راحتی طی می کنند.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید