سب به معنی چشمه زار است و چون در گذشته چشمه های زیادی در این منطقه جاری بوده، این منطقه را سب نامیده اند. راز سالم ماندن این قلعه در این است که تخم گیاه توتری را با گل آمیخته و بنا را با آن ساخته اند. این حالت چسبندگی ایجاد کرده و مانع تخریب شده است.

قلعه سب یکی از زیباترین قلعه‌های خاکی کشور

به گزارش سلام نو، قلعه سب سالم‌ ترین قلعه‌ ای است که از دوران اسلامی سیستان و بلوچستان، مانده‌ است. این قلعه که آیینه تمام نمای حاکمان صفویه و بعد از آنها است، از جمله ۲۷ بنای تاریخی استان است که هنوز پابرجاست. این قلعه در قرن دوازده هجری قمری ساخته شده است. بنای اصلی قلعه در قاعده، به صورت مستطیل ۳۶ متر در ۲۵متر، در دو طبقه ساخته شده‌ است، به گونه ای که هرچه بر ارتفاع آن افزوده می‌ شود از حجم آن کم می‌ شود و در ظاهر به شکل «مصطبه هرم» در می آید که موجب ایستایی بیشتر بنا و جلوگیری از رانش دیوارهای قطور و مرتفع آن می‌ شود. معماران چیره‌ دست محلی با بهره‌ گیری از تجربه خود، برای احداث قلعه سب تخم گیاهی به نام «توتری» را با گل مخلوط می‌ کردند و ملاطی چسبناک می‌ ساختند که وقتی خشک شد، شدیدترین رگبارها و بارانهای فصلی بلوچستان نیز توانایی شستن آن را ندارد و به همین دلیل قلعه پایدار مانده است. بنای تاریخی قلعه سب مهرماه ۱۳۷۵ به پیشنهاد این اداره به شماره ۱۷۱۵ در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

قلعه سب یکی از زیباترین قلعه‌های خاکی کشور

قلعه سب سالم‌ ترین قلعه‌ای است که از دوران اسلامی سیستان و بلوچستان، مانده‌ است. آیینه تمام نمای این قلعه که حاکمان صفویه و بعد از آنها است، از جمله ۲۷ بنای تاریخی استان است که هنوز پابرجاست. قلعه سب در اوایل قرن دوازدهم هجری مرکز حکمرانی حاکم محلی به نام «ملک دینارخان» بزرگ و فرزندان او بود که در مناطق اطراف «سیب و سوران» حکمرانی می‌ کردند. آخرین حکمران «قلعه سب» غلام رسول خان بود که دو اتاق طبقه دوم قلعه را به ساختمان اضافه کرد. نام قلعه «سب» از نام روستای «سیب» (به معنای جایگاهی که در آن آب روان است) گرفته شده‌ است. این واژه به طایفه‌ های کهن در سراوان هم اطلاق می‌ شود.

قلعه سب یکی از زیباترین قلعه‌های خاکی کشور

قلعه سب روی صفحه‌ ای سنگی و صخره طبیعی کم ارتفاع با خشت و گل در قرن دوازدهم هجری قمری ساخته شد و در پایان قرن سیزدهم آخرین تغییرات اساسی در آن صورت گرفت. ساختمان قلعه مجموعه‌ ای از حصار و بنای اصلی است که با بیست و هفت متر ارتفاع در روستای «سیب» در ۲۵ کیلومتری جنوب غرب سراوان قرار دارد. قلعه سب را سیاسی‌ ترین بخش از تاریخ شهرستان سراوان میدانند چون بر اساس متون تاریخی، اولین منطقه در شرق بلوچستان بوده که نیروهای ناصرالدین شاه در سال ۱۲۵۷ به آنجا رفتند تا تحرکات منطقه را زیر نظر بگیرند.

قلعه سب یکی از زیباترین قلعه‌های خاکی کشور

بنای اصلی قلعه در قاعده، به صورت مستطیل ۳۶ متر در ۲۵متر، در دو طبقه ساخته شده‌ است. به گونه ای که هرچه بر ارتفاع آن افزوده می‌ شود از حجم آن کم می‌ شود و در ظاهر به شکل «مصطبه هرم» درمی آید که موجب ایستایی بیشتر بنا و جلوگیری از رانش دیوارهای قطور و مرتفع آن می‌شود. معماران چیره‌ دست محلی با بهره‌گیری از تجربه خود، برای احداث قلعه سب تخم گیاهی به نام «توتری» را با گل مخلوط می‌کردند و ملاطی چسبناک می‌ ساختند که وقتی خشک شود، شدیدترین رگبارها و بارانهای فصلی بلوچستان نیز توانایی شستن آن را ندارد و به همین دلیل قلعه پایدار مانده است.

این بنا با ارتفاع ۲۷ متر از دو قسمت اصلی تشکیل شده است: یک قسمت حصار و مجموعه سازه ها و الحاقات خارجی و داخل آن است و دیگری بنای اصلی قلعه که در مرکز حیاط قرار گرفته است.
 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید