انگلیس در پی حکم دادگاه حقوق بشر اروپا که منجر به لغو نخستین پرواز برای انتقال پناهجویان این کشور به رواندا شد قصد دارد تا از کنوانسیون اروپایی حقوق بشر خارج شود.

 لندن به دنبال خروج از کنوانسیون اروپایی حقوق بشر
به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، انگلیس در پی حکم دادگاه حقوق بشر اروپا که منجر به لغو نخستین پرواز برای انتقال پناهجویان این کشور به رواندا شد قصد دارد تا از کنوانسیون اروپایی حقوق بشر خارج شود.

سخنگوی رسمی بوریس جانسون امروز (چهارشنبه) با بیان این مطلب به خبرنگاران افزود که همه گزینه‌ها برای پیشبرد طرح رواندا روی میز است.

هم زمان پریتی پاتل وزیر کشور انگلیس با ایراد سخنانی در مجلس عوام گفت دولت این سیاست را که توسط کلیسای انگلستان شرم آور و از سوی پرنس چارلز ولیعهد انگلیس “وحشتناک” توصیف شده است، با وجود چالش های قانونی ادامه خواهد داد. وی منتقدین اجرای این طرح را اوباش خواند که مخالف تلاش‌های دولت و «اراده مردم» هستند.

دولت انگلیس قصد دارد با اعزام پناهجویان به مکانی در شش هزار کیلومتری این کشور، سیاست پیشین استرالیا در این زمینه را تقلید کند. با این اقدام دولت جانسون می‌خواهد که مهاجران را از عبور غیرقانونی از کانال مانش منصرف کند.

نخستین پرواز انتقال پناهجویان از انگلیس به کشور آفریقایی رواندا که قرار بود دیشب انجام شود با صدور حکم دادگاه حقوق بشر اروپا در دقیقه آخر لغو شد.

دادگاه حقوق بشر اروپا در حکم خود اعلام کرد که براساس شواهد، پناهجویانی که از انگلیس به روآندا اعزام می‌شوند به رویه‌های منصفانه و کارآمد برای تعیین تکلیف دسترسی نخواهند داشت.

این حکم همچنین به حکم اخیر قاضی انگلیسی مبنی بر رد درخواست دستوری فوری لغو پرواز به روآندا اشاره و تاکید کرد «پرواز پناهجویان به روآندا باید فوری متوقف شود.»

ایوت کوپر، وزیر کشور دولت در سایه انگلیس، طرح رواندا را یک سیاست آشفته و شرم‌آور توصیف کرد و گفت کسی جز وزیر کشور مقصر نیست.

اما خانم پاتل می‌گوید که هرچند تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا «ناامیدکننده و شگفت انگیز بود، اما ما همچنان به اجرا این سیاست متعهد هستیم.»

وی ادعا کرد که منتقدان دولت هیچ پیشنهاد جایگزینی برای مقابله با “مهاجرت کنترل نشده” ندارند. وزیر کشور انگلیس استدلال کرد که طرح رواندا مهاجران را از استثمار شدن توسط قاچاقچیان مردم که آنها را به سفر خطرناک در کانال مانش دعوت می‌کنند باز می‌دارد.

وی بر همین اساس افزود: دولت از انجام این کار منصرف نخواهد شد. ما از چالش‌های حقوقی اجتناب‌ناپذیر لحظه آخری ناامید نخواهیم شد و اجازه نخواهیم داد که اوباش جلوی این طرح را بگیرند.»

طرح رواندا اعتراضات گسترده‌ای را در سطح بین‌المللی و در داخل به همراه داشته است. یک مقام بلندپایه سازمان ملل متحد طرح دولت انگلیس را خلاف مقررات و موازین بین‌المللی دانست. «گیلیان تریگز» مشاور دبیرکل کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان می‌گوید که تلاش دولت برای «برون سپاری» مسئولیت مهاجران به یک کشور دیگر قابل قبول نیست و آژانس پناهندگان سازمان ملل چنین اقدامی را شدیدا محکوم می‌کند.

وی افزود که بر اساس تجربه، پناهجویان پس از مدتی کشورهای اعزامی را ترک ودوباره اقدام به مهاجرت کرده‌اند. مقام سازمان ملل بر همین اساس تصریح کرد که این یک شیوه بازدارنده و موثر برای کنترل پناهجویان نیست.

جمهوری اسلامی ایران هم طرح رواندا را شرم تاریخی برای لندن و همه آنهایی دانست که تمامی همت و توان خود را معطوف به پوشاندن و تطهیر سابقه استعماری‌ خود کرده‌اند.

اما در داخل موسسات خیریه هشدار داده‌اند “تصمیم ظالمانه و ناپسند” دولت برای انتقال پناهجویان به هزاران کیلومتر دورتر، نه تنها در پاسخ به معضل مهاجرت ناکام خواهد بود، بلکه “به هرج و مرج بیشتر انسانی منجر خواهد شد” و حدود ۱.۴ میلیارد پوند هزینه در بر خواهد داشت.

بیش از ۱۶۰ موسسه خیریه و فعال حقوق بشری دیروز در نامه‌ای سرگشاده به نخست وزیر انگلیس طرح دولت در این زمینه را محکوم کرده و آن را ظالمانه و شرم‌اور خواندند. در این نامه آمده است: “این یک روش شرم آور و ظالمانه برای رفتار با کسانی است که به دنبال حفاظت، فرار از آزار و اذیت یا درگیری به بریتانیا آمده‌اند.” فعالان حقوق بشری با انتقاد از سابقه حقوق بشری رواندا، طرح دولت را “بی رحمانه و غیر اخلاقی” دانستند.

همچنین اسقف اعظم انگلیس در اظهارنظری کم سابقه، مراتب اعتراض خود را به این طرح غیرقانونی اعلام کرد و تصمیم دولت را خلاف موازین دینی دانست. جاستین ولبی ماه پیش اظهار داشت که برون سپاری مسئولیت پناهجویان اقدام پسندیده‌ای نیست. وی با بیان اینکه بررسی جزییات طرح کار سیاستمداران است، اما خاطر نشان کرد که در اصل موضوع باید رضایت خداوند را مد نظر قرار داد.

این روحانی مسیحی بیان کرد که طرح دولت نباید ارزش‌های ملی را که بر پایه اعتقادات دین مسیحیت شکل گرفته زیر پا بگذارد. وی بر همین اساس خاطر نشان کرد که اعزام پناهجویان به رواندا برخلاف آموزه‌های دینی و فطرت الهی است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید