قلعه تاریخی لاو در روستای لاو در بخش مرکزی شهر مبارکه واقع گردیده و مساحت آن حدود ۳۶۰۰ متر مربع و قدمت آن مربوط به دوره قاجار است.

آشنایی با لاو قلعه‌ای که برخی بخش‌های آن مسکونی است

به گزارش سلام نو، قلعه تاریخی روستای لاو از آثار تاریخی شهرستان مبارکه در استان اصفهان است. تاریخ ساخت این قلعه به دوره قاجار برمی گردد و برخی قسمتهای آن هنوز مسکونی است.

آشنایی با لاو قلعه‌ای که برخی بخش‌های آن مسکونی است

قلعه تاریخی لاو در روستای لاو در بخش مرکزی شهر مبارکه واقع گردیده و مساحت آن حدود ۳۶۰۰ متر مربع و قدمت آن مربوط به دوره قاجار است. قسمتهایی از آن دارای سکنه و بخش عمده آن بصورت متروکه میباشد. متاسفانه این قلعه تاریخی بدست عوامل طبیعی در حال تخریب است و نیاز به مرمت اضطراری دارد، لازم بذکر است حدود ده سال پیش مقداری اشیاء عتیقه توسط اهالی در این مکان کشف و مورد سرقت قرار گرفت. بدلیل بافت تاریخی روستای لاو، در صورت مرمت این قلعه و تبدیل آن به یک میهمان خانه سنتی این مکان میتواند پذیرای گردشگران زیادی باشد.

آشنایی با لاو قلعه‌ای که برخی بخش‌های آن مسکونی است

این قلعه که به «قلعه نوِ» در روستای لاو معروف است است بخشهایی از آن جهت خانه سازی مورد تخریب توسط روستاییان قرار گرفته است. بخش وسیعی از این روستا را قلعه‌ ای قدیمی ‌تر تشکیل می ‌دهد که بیش از قلعه نو توسط روستاییان تخریب شده است. این قلعه برج و باروی زیبا و عجیبی دارد و تجسم قلعه ‌ای است که مردمش یکباره آن را ترک کرده‌ اند و هنوز راه‌ های دسترسی به آن با دیوارهای بلند به هم وصل شده و طاق و تویزه‌ های آن بدون کوچک ‌ترین فرسودگی به حیات ادامه می‌ دهند اما هر بار برای ساخت خانه ‌ای سیمانی بیل مکانیکی ‌ها به کار می ‌افتند تا ویرانش کنند. قلعه نو دروازه‌ بزرگی دارد. بسیاری از گچبریهای آن هنوز سالم مانده و منحصر به‌ فرد است. هر چند بخش‌ های انتهایی قلعه تبدیل به خانه‌ های کوچکی شده‌ اند که برخی از روستایی‌ ها در آن سکونت دارند. از ماجرای قدمت و وضعیت زندگی مردم در قلعه‌ قدیمی که مربوط به دوره صفوی است اطلاعات بسیار کمی در دست است. گویا در دوره ‌ای مردم به دلیل نامعلومی قلعه قدیمی  را ترک‌ کرده ‌اند و به قلعه نو، که در فاصله‌ کمی از آن قرار دارد، رفته‌ اند. اخیرا میراث فرهنگی تصمیم به بازسازی قلعه نو گرفته است.

قلعه لاو مبارکه

مسیر دسترسی

استان اصفهان، شهرستان مبارکه، بخش مرکزی، دهستان طالخونچه، روستای لاو. فاصله این روستا تا شهر مبارکه ۱۶ کیلومتر و تا مرکز استان ۷۵ کیلومتر است.

منبع: تریپ یار  

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید