این منطقه آهو، کل و بز بسیار داشته و به آهوران نامگذاری شده است.در این سنگ نگاره ها نقوشی از بز کوهی، کماندار، اسب بالدار، شتر یک کوهان و دو کوهان، قوچ و میش، پلنگ، گوزن، گیاهان و همچنین حروف عربی و اشکال مختلف دیگر دیده می شوند که اغلب این نقوش نماد زایندگی و برکت هستند.

با سنگ نگاره‌های آهوران بیشتر آشنا شوید

به گزارش سلام نو، سنگ ‌نگاره‌ های بخش آهوران از توابع شهرستان نیکشهر در جنوب سیستان و بلوچستان از کهن ترین آثار تاریخی و هنری این دیار و نمادهایی از زایندگی و برکت و محافظت هستند. نقوش کنده ها یا سنگ نگاره های آهوران به لحاظ قدمت مربوط به آثار پیش از تاریخ هستند و در روستاهای 'گرداک، تنگ سر و دهیرک' واقع شده اند. این آثار در سال ۸۲ به شماره ۸۵۰۱ در فهرست آثار ملی ثبت شده اند.

با سنگ نگاره‌های آهوران بیشتر آشنا شوید

سنگ نگاره های منطقه آهوران یکی از آثار تاریخی برجسته شهرستان نیکشهر است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. سنگ نگاره ها آثار تاریخی و هنری بجا مانده از بشر هستند که بر روی تخته سنگ ها حکاکی شده و از جلوه خاصی برخوردارند. در این سنگ نگاره ها نقوشی از بز کوهی، کماندار، اسب بالدار، شتر یک کوهان و دو کوهان، قوچ و میش، پلنگ، گوزن، گیاهان و همچنین حروف عربی و اشکال مختلف دیگر دیده می شوند که اغلب این نقوش نماد زایندگی و برکت هستند. میدان رزم و دلاوری سربازان نیز به طرز بسیار ماهرانه ای کنده کاری شده است. متاسفانه به علت نا آگاهی اهالی از ارزش و اهمیت آنها و همچنین عدم توجه مسولین مربوطه قسمت هایی از این سنگ نگاره تخریب و از بین رفته است.

با سنگ نگاره‌های آهوران بیشتر آشنا شوید

موقعیت مکانی

این سنگ نگاره ها در منطقه زیبا و خوش آب و هوای آهوران  و در کنار رود خانه بزرگ کاجو قرار دارند. این سنگ نگاره ها بر روی تخته سنگ هایی بزرگ و صاف قرار گرفته اند و در دو نقطه و به فاصله نه کیلومتری از یکدیگر واقع شده اند. یکی در بالا دست روستای دهیرک و به فاصله  تقریبی یک ونیم کیلومتری از آن و دیگری در پایین دست روستای کهیری دقیقا در جایی به نام تنکسر قرار گرفته اند. این هر دو سنگ نگاره ها در قسمت غرب رودخانه کاجو واقع شده اند.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید