قلعه نیکشهر که به قلعه "گه" نیز معروف است در سال ۱۳۸۱ به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسید. این بنای خشت و گلی با زیربنای ‎ ۳۰۵ مترمربع روی تپه‌ ای دست ‌ساز به ارتفاع  ۱۰ متر قرار دارد.

نیکشهر قلعه‌ای خشتی در سیستان و بلوچستان

به گزارش سلام نو، شهرستان نیکشهر بناهای تاریخی فراوانی دارد که نشانگر وجود تمدنهای پراکنده از هزاره های قبل از میلاد تا عصر حاضر در این منطقه از سیستان و بلوچستان است.  قلعه تاریخی «گه» یا نیکشهر یکی از آثار تاریخی و باستانی شهرستان است. این قلعه مربوط به دوره اشکانیان تا اواخر دوره قاجار بوده و یکی از نقاط استراتژیک سیاسی و اقتصادی دوره های اخیر بلوچستان به شمار می رود. این قلعه در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ به شماره ۷۲۶۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نیکشهر قلعه‌ای خشتی در سیستان و بلوچستان

قلعه دو هزار ساله شهر نیکشهر با قدمت طولانی نشانگر وجود تمدن‌ های پراکنده در منطقه مکران و بلوچستان است که در حاشیه رودخانه گُنگ و در کنار نخلستان زیبای نیکشهر واقع شده است. قلعه نیکشهر که به قلعه "گه" نیز معروف است در سال ۱۳۸۱ به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسید. این بنای خشت و گلی با زیربنای ‎ ۳۰۵ مترمربع روی تپه‌ ای دست ‌ساز به ارتفاع  ۱۰ متر قرار دارد. این قلعه در گذشته مرکز فرماندهی خان ‌های "شیرانی و مکران" بوده که نشانگر اهمیت آن در زمان های دور است. پایه زیرین این قلعه از سنگ ‌های رودخانه‌ ای ساخته شده تا از نفوذ آب به سمت بالا جلوگیری کند. قلعه شامل بخش ‌هایی از جمله مسجد، حاکمنشین، آشپزخانه، حمام و دستشویی بوده و مردم محله 'کلیرکان' حتی نماز جماعت خود را در همین مسجد اقامه می کنند. قلعه در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی توسط قوای دولتی تخریب شد و اکنون تنها پی و دیوارهای آن باقی مانده است.

نیکشهر قلعه‌ای خشتی در سیستان و بلوچستان

موقعیت مکانی

قلعه نیکشهر در بخش غربی مرکز شهر نیکشهر و در حاشیه رودخانه "گنگ" در فاصله یک کیلومتری از خیابان اصلی شهر (خیابان امام) و شرق محور ترانزیتی چابهار- میلک در میان نخلستان ‌های زیبا و سرسبز واقع شده است.

قلعه‌های شهرستان

نیکشهر قلعه ‌های تاریخی بسیاری مانند قلعه نیکشهر، بنت، اسپکه، هریدوک، سرمیچ، هیت و چانف دارد که همگی نشان‌ دهنده سابقه تاریخی این شهرستان است. سفالینه‌ های به دست آمده در بررسی‌ های باستان ‌شناسی نشان‌ دهنده قدمت بالای پنجهزار سال این شهرستان است. شهرستان نیکشهر با بیش از ۳۰۰ اثر تاریخی و آثار دورهٔ اسلامی یکی از کانون ‌های باستانی استان است.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید