از کل مساحت اراضی این منطقه ۸۶۰۰ هکتار به فعالیت‌ های صنعتی و ۴۸۰۰ هکتار به سایر بخش‌ ها در زمینهٔ بازرگانی گردشگری و اداری و ۳۸۰۰ هکتار به بخش‌ های بندری، انبارداری و و ترانزیت اختصاص دارد.

اروند منطقه‌ای آزاد در دل خوزستان

به گزارش سلام نو، منطقه آزاد اروند از مهم ‌ترین مناطق تجاری-صنعتی ایران است که در جنوب غربی استان خوزستان قرار گرفته است. این منطفه در جنوب ایران از مناطق ویژه اقتصادی کشور و بزرگ‌ ترین منطقه آزاد ایران است. منطقه آزاد اروند در شهرهای آبادان، خرمشهر و جزیره مینو در محل تلاقی دو اروند و کارون قرار دارد و دارای مرز مشترک با کشورهای عراق و کویت می باشد.

اروند منطقه‌ای آزاد در دل خوزستان

منطقه آزاد تجاری-صنعتی اروند در شمال غربی خلیج فارس و جنوب غربی استان خوزستان در شهرستان‌ های آبادان و خرمشهر در محل تلاقی اروند رود و کارون واقع و همجوار با کشورهای عراق و کویت است. این منطقه شامل ۳ بخش اصلی شهرکهای صنعتی خرمشهر و آبادان، شلمچه و جزیره مینو است، از کل مساحت اراضی این منطقه ۸۶۰۰ هکتار به فعالیت‌ های صنعتی و ۴۸۰۰ هکتار به سایر بخش‌ ها در زمینهٔ بازرگانی گردشگری و اداری و ۳۸۰۰ هکتار به بخش‌ های بندری، انبارداری و و ترانزیت اختصاص دارد. وجود آب شیرین فراوان و رود های بهمنشیر، کارون و اروند و امکانات دیگر مانند حمل ‌و نقل جاده ‌ای، ریلی، دریایی و هوایی به داخل و خارج کشور و فرودگاه آبادان و فاصلهٔ کم با کشورهای همجوار از مزیت ‌های منطقهٔ آزاد اروند است. منطقهٔ آزاد اروند در نیمهٔ دوم سال ۱۳۸۲ به تصویب رسیده و با وسعتی بالغ بر ۱۷٫۲۰۰ هکتار بزرگترین منطقهٔ آزاد تجاری و صنعتی کشور می باشد.

اروند منطقه‌ای آزاد در دل خوزستان

از اهداف کلی ایجاد منطقه آزاد اروند می ‌توان به افزایش آبادانی منطقه و توسعه آن، افزایش درآمد عمومی ساکنان منطقه، جذب سرمایه‌ های داخلی و خارجی، افزایش صادرات و سهم منطقه در بازارهای جهانی و عرضه کالاهای تولید شده در بازارهای جهانی و بین ‌المللی و فراهم کردن زمینه رقابت آنها با کالاهای دیگر اشاره کرد. به دلیل وجود مرز و ارتباط هوایی و زمینی ایران با کشورهای دیگر و همچنین وجود مرز شلمچه در استان خوزستان، وجود فرودگاه‌ های بین ‌المللی در این استان از جمله فرودگاه آبادان و از همه مهم ‌تر برخورداری استان از حمل ‌و نقل ترکیبی (چهار نوع حمل ‌و نقل) باعث شده تا این منطقه از نظر ترانزیتی اهمیت ویژه ‌ای داشته باشد. با توجه به نیاز مبرم کشور عراق به واردات کلان و همجواری آن با منطقه آزاد اروند و فراهم شدن امکان استفاده از خدمات ترانزیتی این منطقه برای این کشور، منطقه آزاد اروند می ‌تواند بهترین گزینه برای واردات کالا از کشورهای حوزه خلیج فارس و انتقال کالا به عراق و دیگر کشورهای همسایه بوده و درحال ‌حاضر نیز در این زمینه فعالیت خوبی دارد.

ظرفیت بندر خرمشهر با توجه به محدودیت های فعلی برای تخلیه کالای عمومی بین ۴ هزار تا ۶ هزار تن در روز است. این بندر که دومین بندر کانتینری کشور است دارای فاصله آبی ۴۵ کیلومتری تا خلیج فارس است و در حال حاضر دارای ۹ پست اسکله فعال و ۷ پست اسکله در حال بازسازی با ظرفیت پذیرش کشتی هایی با آبخور ۶ متر را دارا است. البته بالای ۹۰ درصد مردم خرمشهر موافق منطقه آزاد اروند نیستند زیرا وجود منطقه آزاد اروند برای مردم ایجاد تورم کرده است.

اروند منطقه‌ای آزاد در دل خوزستان

قوانین گمرکی خروج کالا برای مسافران

مسافران این منطقه که قصد ورود به کشور را دارند، می ‌توانند علاوه بر وسایل سفر و لوازم شخصی خود،  تا سقف ۸۰ دلار خرید کنند و کالاهای خود را بدون نیاز به دریافت کارت سبز، پرداخت حق کمرگی و سود بازرگانی، از منطقه خارج کنند. خروج کالاهایی که ارزش آنها بیش از میزان مذکور بوده، مستلزم دریافت کارت سبز، پرداخت حق گمرکی و مبلغی به اندازه دو برابر سود بازرگانی است؛ لازم به ذکر است که هیچ یک از کالاها نباید جنبه تجاری داشته باشد. ارائه شناسنامه و کارت ملی برای اخذ کارت سبز الزامی بوده و برای دریافت آن در آبادان باید به سالن مسافربری بندر آبادان، مجتمع تجاری ساحل اروند، و در خرمشهر به کوی مالک اشتر، نرسیده به فروشگاه اتکا، مجتمع تجاری اروند مراجعه کنید.

مسافرانی که می‌ خواهند مستقیما از این منطقه از کشور خارج شوند، می ‌توانند کلیه کالاهایی را که جنبه تجاری نداشته باشد یا از نظر شرعی و قانونی ممنوع نباشد، بدون ارائه کارت سبز و پرداخت حق گمرکی خارج کنند. در ضمن خروج کلیه اشیای تاریخی و عتیقه، نسخ خطی، آثار فرهنگی نفیس و انواع سکه برای مسافرین داخلی و خارجی نه تنها از اینجا بلکه از سایر مناطق مرزی و آزاد دیگر نیز ممنوع بوده و کالاهای حجیم را نیز نمی ‌توان با استفاده از قانون کالاهای مسافر از منطقه خارج کرد.

اروند منطقه‌ای آزاد در دل خوزستان

مهمترین بازارها و مراکز خرید منطقه آزاد اروند

دو شهر خرمشهر و آبادان جزو منطقه آزاد اروند هستند. از مهم‌ ترین مراکز خرید  در آبادان می ‌توان به بازار ته ‌لنجی‌ ها، بازار مرکزی ، مجتمع تجاری ساحل اروند، مجتمع تجاری جزیره، سیتی ‌سنتر آبادان، کنز مال، مجتمع تجاری الماس جنوب، پاساژ کویتی ‌ها، پاساژهای کادوس، پاساژ حاتم، بازار روز،  بازار شب، بازار جمشید آباد، بازار فیه، پاساژ رکس، پاساژ تندیس، مجتمع تجاری ضیاء، مجتمع تجاری پارمیدا و پاساژ لادن اشاره کرد. بازار سنتی صفا، بازار امام رضا، بازار سیف، مجتمع تجاری تفریحی برلیان، پاساژ نخل (بازار طلا)، مجتمع تجاری نور، پاساژ پردیس و پاساژ قائم (بورس انواع گوشی تلفن‌ همراه)، نیز از مهم‌ ترین مراکز خرید خرمشهر هستند.

بازار سیف خرمشهر

بازار سیف خرمشهر در خیابان فردوسی واقع شده و کالاهای مختلفی در آن عرضه می ‌شود.

پاساژ نخل (بازار طلا)

اگر قصد خرید طلا در منطقه آزاد را دارید، بازار طلای خرمشهر که در بلوار مقاومت واقع شده، مکانی ایده‌ال برای خرید طلا و جواهر است.

بازار سنتی صفا

در بازار سنتی صفا در خرمشهر که در خیابان بازار صفا، بلوار صفا، پشت مسجد جامع خرمشهر واقع است، انواع خوراکی ‌های محلی جنوبی، ماهی و خوار و بار یافت می‌ شود.

بازار امام رضا

بازار امام رضا که در خیابان مقاومت خرمشهر، جنب بانک ملی واقع شده، نیز مرکز خرید بزرگی است که در آن کالاهای متنوع با قیمت مناسب عرضه می ‌شود و از امکانات رفاهی مناسبی مانند رستوران و کافی ‌شاپ نیز برخوردار است.

اروند منطقه‌ای آزاد در دل خوزستان

نکات ضروری خرید از بازارها

کلیه صنوف موظف به فروش کالاها به صورت جزئی به مسافران هستند و در صورت امتناع آنها از خرده ‌فروشی می‌ توانید موضوع را به بازرسان بازرگانی منطقه آزاد اروند اطلاع دهید تا با آنها برخورد قانونی شود. در ایام نوروز و ایام تعطیلی در فصل زمستان، ترجیحا به این منطقه سفر نکنید؛ زیرا امکان افزایش قیمت ‌ها در این روزها وجود دارد.

جشنواره خرید طلایی

برای نخستین بار جشنواره‌ ای تحت عنوان جشنواره خرید طلایی از ۱۴ تا ۳۰ آذر همراه با تخفیفات ۱۱ تا ۳۵ درصدی در منطقه آزاد اروندرود همراه با برنامه‌ هایی همچون رژه اسب‌ های اصیل خودرو های کلاسیک و مدرن، عروسک ‌های غول ‌پیکر و دلقک ‌ها از خیابان مقاومت خرمشهر به سمت آبادان و عبور از مراکز خرید و مراکز تجاری برگزار شد. تخفیف ۱۱ درصدی طلا و جواهرات از امتیازات ویژه جشنواره خرید اروند بود و این جشنواره به احتمال قوی استمرار خواهد یافت.

اروند منطقه‌ای آزاد در دل خوزستان

جاذبه‌های گردشگری منطقه آزاد اروند

مجتمع گردشگری جزیره مینو یکی دیگر از جاذبه‌ های گردشگری منطقه آزاد اروند است. در این مجتمع گردشگری که طراحی و فضای سبز زیبایی دارد، می ‌توانید از مضیف ‌ها بازدید کنید. در ضمن غروب نخلستان نیز در جزیره مینو حقیقتا تماشایی است. همچنین منطقه آزاد اروند چندین روستای نمونه گردشگری را در خود جای داده است که به شرح زیر هستند:

۱. روستای معاف خرمشهر در کنار رود کارون و پل قوسی یادگار امام

۲. روستای بدریه خرمشهر در کنار رود کارون با فضاهای تفریحی متنوع و ساحل زیباسازی شده جذاب

۳. روستای نقشه حیر آبادان در کیلومتر ۱۰ جاده آبادان به اروند کنار با نخلستان ‌های انبوه. جالب است بدانید چند سالی است که در نخلستان‌ های این روستا گل نرگس هم کشت می‌ شود و در فصل تابستان نخل و نرگس همنشین یکدیگر می ‌شوند.

۴. روستای قائمیه جزیره مینو که در بین اروند صغیر و اروند واقع شده است و با چندین نهر، مضیف (اتاقک‌ هایی با طراحی جالب جهت پذیرایی از مهمانان که کاملا از نی ساخته شده است) و اقامتگاه بومگردی، یکی از جاذبه ‌های گردشگری محبوب منطقه آزاد اروند است.

۵. روستای سادات آبادان که در ساحل رودخانه زیبای بهمنشیر واقع شده و یکی دیگر از روستاهای نمونه گردشگری منطقه است. از جاذبه‌ های این روستا می ‌توان به نخلستان ‌ها و مزارع زیبا و همچنین مضیف‌ ها و اقامتگاه‌ های روستایی که جذابیت دارند، اشاره کرد.

۶. روستای شلحه یا حسین در ساحل رودخانه اروند با نخلستان‌ های بسیار زیبا

۷. روستای معمره صنگور آبادان در ساحل زیبای رود بهمنشیر و کارون در آبادان. کانال ژیان از جاذبه ‌های این روستا است.

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید